Chrześcijaństwo i kultura Europy KPW-SM>ChKulEur
Celem przedmiotu jest głębsze poznanie chrześcijaństwa i kultury Europy. Dziedzictwo pokoleń jest kopalnią wiedzy o wartościach stanowiących dorobek intelektualny, który ukształtował tożsamość europejską na przestrzeni wieków. Wartość koegzystowania kultur w zjednoczonej Europie, pozwala widzieć chrześcijaństwo jako element integrujący Państwa. Celem jest ukazanie wciąż aktualnych koncepcji chrześcijańskich, zdobycie wiedzy i postaw odpowiedzialności za dziedzictwo przekazane pokoleniom. Ukazanie wpływu kultury na wiele aspektów cywilizacji chrześcijańskiej. Rozpoznanie współczesnych niebezpieczeństw i nakreślenie perspektyw na przyszłość.
W cyklu 2022/2023-Z:
W ramach przedmiotu: Chrześcijaństwo i kultura Europy podjęte zostaną następujące problemy: T. 1. Wartości kulturowe u podstaw społeczeństwa Europejskiego. |
W cyklu 2023/2024-Z:
W ramach przedmiotu: Chrześcijaństwo i kultura Europy podjęte zostaną następujące problemy: T. 1. Wartości kulturowe u podstaw społeczeństwa Europejskiego. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W_01 Student ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu komunikacji społecznej i mediów w zakresie teorii i praktyki w aspekcie poznawczym i badawczym w dziedzinie nauk społecznych w korelacji do innych dyscyplin i dziedzin naukowych.
W_02 ma pogłębioną wiedzę na temat budowania wizerunku, uwarunkowań identyfikacji wizualnej i działań komunikacyjnych określających i promujących tożsamość podmiotów zlecających.
UMIEJĘTNOŚCI:
U_1 Potrafi dokonać pogłębionej analizy przemian i zjawisk zachodzących we współczesnym świecie w oparciu o poznane koncepcje teoretyczne w zakresie interdyscyplinarnym, bazując na wynikach badań z dziedziny nauk społecznych.
U_2 potrafi ocenić i wskazać zasadność wdrażania zasad etycznych w komunikowaniu wizerunkowym oraz potrafi prowadzić działalność reklamową, brandingową i PR w oparciu
o obowiązujące przepisy prawne oraz zasady etyki zawodowej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_01 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe regionu, kraju i Europy oraz uczestniczy
w działaniach na rzecz jego zachowania i rozwoju, oraz potrafi dostosować narzędzia i strategie komunikacyjne dla określonych instytucji z uwzględnieniem ich tożsamości kulturowej oraz ich otoczenia społecznego.
K_02 posiada dojrzałe kompetencje etyczne w zakresie komunikowania promocyjno-wizerunkowego oparte na szacunku dla wartości każdego człowieka oraz troski o dobro wspólne.
Kryteria oceniania
Wykład, pokaz multimedialny
Egzamin końcowy (ustny lub pisemny)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obowiązkowa:
Kłoczowski J., Europa. Chrześcijańskie korzenie 2004.
List do Diogneta [Rozdz. V], w: Pierwsi świadkowie. Wybór najstarszych pism chrześcijańskich, oprac. M. Starowieyski, przekł. A. Świderkówna, Kraków 1988 s. 364-366.
Mariański J., Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988-1998-2005-2017 (Raport z ogólnopolskich badań socjologicznych), Toruń 2018.
Skoczyński J., Koneczny - teoria cywilizacji, Warszawa 2003.
Uzupełniająca:
Carrier H., Ewangelia i kultury. Od Leona XIII do Jana Pawła II, przeł. Lucyna Kamińska, Rzym 1990.
Czuba K., Idea Europy kultur w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2003.
Dylus A., Europa. Fundamenty jedności, Warszawa 1998.
Koneczny F., Cywilizacja bizantyńska, Komorów 1996.
Archutowski R., Historia Kościoła katolickiego. W zarysie. Wyd. 13. Warszawa 1937.
W cyklu 2022/2023-Z:
Literatura podstawowa: Encykliki i Adhortacje papieskie (są dostępne różne wydania encyklik i adhortacji, w tym internetowe) Literatura uzupełniająca: * Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Literatura podstawowa: Encykliki i Adhortacje papieskie (są dostępne różne wydania encyklik i adhortacji, w tym internetowe) Literatura uzupełniająca: * Benke Ch., Historia duchowości chrześcijańskiej w zarysie, Kielce 2009. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 30 godzin |
W cyklu 2023/2024-Z:
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 30 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: