Dyrygowanie MK-SL>Dyrygo-3
1. Podstawy techniki dyrygenckiej (postawa, ćwiczenia rozluźniające, prawidłowy rysunek schematów dyrygenckich, korelacja oddechu i ruchu, przedtakt)
2. Szeroki zakres elementów dyrygowania (schematy metryczne, uniezależnienie rąk, artykulacja, dynamika, tempo, fermata)
3. Problematyka rozumienia interpretacji dzieła muzycznego (rodzaje faktur, realizacja warstwy semantycznej i strukturalnej tekstu słownego, realizacja warstwy ekspresyjnej)
4. Metody odczytywania i uczenia się partytur (realizacja partytury na instrumencie klawiszowym)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje
zna określony zakres problematyki związane z technologiami stosowanymi w muzyce (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna
umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
posiada podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne
posiada umiejętności umożliwiające przekazanie dzieła muzycznego w pełni – przekazanie jego materiału dźwiękowego, formy i zawartych w nim idei
samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją
i umiejętnością organizacji pracy
jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań
i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
Kryteria oceniania
wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny
1. Sprawdzanie przygotowania studenta do zajęć (znajomość partytury)
2. Ocena umiejętności postępów pracy
3. Aktywność na zajęciach
4. Jakość prezentacji podczas egzaminu semestralnego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne weryfikacja efektów uczenia się następować będzie
w oparciu o zajęcia prowadzone z użyciem wskazanego programu.
Praktyki zawodowe
Praktyki w wybranych zespołach chóralnych prowadzonych przez pedagogów Instytutu
Literatura
Literatura podstawowa: wybrane i udostępnione na początku każdego semestru materiały nutowe
Literatura uzupełniająca: inne materiały nutowe i piśmiennicze, wzbogacające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie działalności dyrygenckiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: