Teologia muzyki MK-SL>Teomuz-2
1. Vaticanum Secundum - transcendentne wymiary sztuki
2. Vaticanum Secundum - sztuka jako ważny element kultu
3. Vaticanum Secundum - Cantus sacer integralną częścią liturgii
4. Vaticanum Secundum - cele muzyki liturgicznej
5. Vaticanum Secundum - muzyka świętym znakiem liturgicznym
6. Vaticanum Secundum - przymioty muzyki sakralnej
7. Teologiczne koncepcje ujmowania zjawisk muzycznych
8. Poglądy deprecjonujące znaczenie muzyki w liturgii
9. Teologiczne uzasadnienie chrześcijańskiego kultu
10. Rola muzyki w przepowiadaniu wiary
11. Kategorie sacrum i profanum w muzyce
12. Muzyczne sacrum w ujęciu „substancjalistów”
13. Historyczne kryteria sakralności muzyki
14. Zasada funkcjonalności jako jeden z wyznaczników „stylu kościelnego”
15. „Trzeźwość” muzyki liturgicznej
16. Komunikatywność muzyki liturgicznej
17. Obiektywizm muzyki liturgicznej
18. Otwartość muzyki liturgicznej na Słowo
19. Chorał gregoriański jako teologiczny model muzyki kościelnej
20. Teologiczne aspekty muzyki świeckiej
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
zna podstawowy repertuar muzyki liturgicznej związany ze studiowaniem na kierunku muzyka kościelna
zna elementy dzieła muzycznego i potrafi je odnieść do form muzyki kościelnej
zna powiązania i zależności pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiowania kierunku muzyka kościelna
zna i wykonuje reprezentatywny repertuar związany ze studiowaniem kierunku muzyka kościelna; ma doświadczenie w wykonywaniu repertuaru w różnych stylach
posiada umiejętności umożliwiające przekazanie dzieła muzycznego w pełni – przekazanie jego materiału dźwiękowego, formy i zawartych w nim idei
jest biegły w zakresie słuchowego rozpoznania materiału muzycznego, zapamiętania go i operowania nim
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazuje się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowanie formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia
Kryteria oceniania
Egzamin.
Kolokwium ustne.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Waloszek, Teologia muzyki. Współczesna myśl teologiczna o muzyce, Opole 1997
J. Ratzinger, Nowa pieśń dla Pana, Kraków 1999
J. Ratzinger, Sól ziemi, Kraków 1997
J. Ratzinger, Duch liturgii, Poznań 2002
Benedykt XVI, Światłość świata, Kraków 2011
J. Razinger, Opera omnia, tom XI Teologia liturgii, Lublin 2012
I. Pawlak, Muzyka liturgiczna po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, Lublin 2000
A. Zając, Inkulturacja w obszarze muzyki liturgicznej wobec wyzwań współczesnej muzycznej pop-kultury, [w:] Pro
Musica Sacra, Studia tom I, s. 65- 77, Kraków 2004
A. Zając, Muzyka w służbie chrześcijańskiej kerygmy, [w:] Donum natalicum. Studia Thaddaeo Przybylski octogenario dedicata, Kraków 2007, s. 55-72
B. Pociej, „Sacrum” w muzyce liturgicznej, Ateneum kapłańskie, Rok 72, tom 94 (1980), s. 201-214
Jacek Bramorski, Pieśń nowa człowieka nowego. Teologiczno-moralne aspekty muzyki w świetle myśli Josepha Ratzingera –
Benedykta XVI, Gdańsk 2012
Literatura uzupełniająca:
Jan Paweł II List do Artystów, Watykan 1999
J. Ratzinger, Muzyka a liturgia, Communio Rok XXI, nr 2 (122) s. 39-53
J. Raztinger Raport o stanie wiary, Kraków 1986
R. Guardini O duchu liturgii, Kraków 1996
K. Flader, W Kawecki (red.) Jan Paweł II człowiek kultury, Kraków 2008
T. Jasiński, Jana Pawła II myśl o sztuce i dwanaście muzycznych kontrapunktów, Lublin 2006
I. H. Siekierka, Muzyka a liturgia, zagadnienia wybrane, Wrocław 2005
M. Szczepankiewicz, Cantate Domino. Szkice o kulturze muzycznej Kościoła, Szczecin 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: