Liturgika I MKP-SL>Liturg-I-2
Celem przedmiotu jest zapoznanie się i pogłębienie wiedzy studenta muzyki kościelnej zarówno z historii jak i teologii liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych: od Soboru Trydenckiego (1545-1563) do czasów współczesnych. Ponadto podczas wykładu podejmowane są zagadnienia teologiczne odnoszące się do poszczególnych celebracji liturgicznych. Student poznaje historię i zawartość ksiąg liturgicznych służących do celebracji liturgicznych. Podczas wykładu student zdobywa ogólną wiedzę na temat życia liturgicznego. Student poznaje historię i teologię poszczególnych obrzędów liturgii Eucharystii.
W cyklu 2022/2023-L:
Celem przedmiotu jest zapoznanie się i pogłębienie wiedzy studenta muzyki kościelnej zarówno z historii jak i teologii liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych: od starożytności do czasów współczesnych. Ponadto podczas wykładu podejmowane są zagadnienia teologiczne odnoszące się do po-szczególnych celebracji liturgicznych. Student poznaje historię i zawartość ksiąg liturgicznych służących do celebracji liturgicznych. Podczas wykładu student zdobywa ogólną wiedzę na temat życia liturgicznego. Student poznaje historię i teologię poszczególnych obrzędów liturgii Eucharystii. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
M1pK_W01: student zna podstawową wiedzę dotyczącą teorii i terminologii z zakresu liturgiki.
M1pK_W11: student wymienia podstawową terminologię nauki: liturgika.
Umiejętności:
M1pK_U11: student dobiera właściwie formy zachowań związane z występami publicznymi.
M1pK_U13: student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy o liturgii.
Kompetencje:
M1pK_K01: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
M1pK_K07: ma świadomość potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Metody dydaktyczne:
- wykład stacjonarny lub zajęcia hybrydowe / on-line,
- wykład konwersatoryjny,
- ćwiczenie repertuaru liturgicznego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z ocen. Egzamin ustny (warunkiem zliczenia jest również uczęszczanie w zajęciach; w razie konieczności: on-line).
Literatura
Skrypt autorski
„Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej Musicam sacram”, KEP 2017.
Ferfoglia S., Muzyka liturgiczna przed i po Soborze Watykańskim II, „Studia Pro Musica Sacra”,
3(2006), s. 51–68.
Filaber A., Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej, Warszawa 1990.
Konstytucja Sacrosanctum Concilium, o liturgii świętej (4 XII 1963).
Litawa K., Historia liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych, 2020 (skrypt autorski).
Nadolski B., Leksykon Liturgii, Poznań 2000.
Nadolski B., Liturgika: Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014.
Nadolski B., Liturgika: Sakramenty. Sakramentalia. Błogosławieństwa, t. 3, Poznań 2012.
Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, Poznań 1992 (Przedruk z „Liturgii godzin”, t. 1, Poznań 1982.
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2006.
W cyklu 2022/2023-L:
Skrypt autorski |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
30 godzin wykładu połączone z ćwiczeniami w sali wykładowej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: