Elementy improwizacji organowej MKP-SM>Eleimp-2
Podczas zajęć student powinien rozwinąć umiejętność improwizacji organowej w stylach: barokowym, romantycznym i XX-wiecznym (Francja), w stopniu pozwalającym mu improwizować wybrane – reprezentatywne formy muzyczne – na sposób przygotowany. W tym celu będzie poznawał różne metody pracy nad poszczególnymi językami muzycznymi, od analizy utworów, poprzez gromadzenie schematów harmonicznych i fakturalnych oraz twórczą pracę na ich podstawie, aż po naśladownictwo dzieł mistrzów.
W cyklu 2023/2024-L:
Podczas zajęć student powinien rozwinąć umiejętność improwizacji w stylach reprezentowanych przez XX-wiecznych francuskich organistów, w stopniu pozwalającym mu improwizować wybrane – reprezentatywne formy muzyczne – na sposób przygotowany. W tym celu będzie poznawał różne metody pracy nad językiem muzycznym XX. wieku, od analizy utworów, poprzez gromadzenie schematów harmonicznych i fakturalnych oraz twórczą pracę na ich podstawie, aż po naśladownictwo dzieł mistrzów. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
a) Zna różne metody pracy nad improwizacją
b) Zna reprezentatywne formy organowej muzyki okresu baroku, romantyzmu i XX-wieku
c) Definiuje elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje
UMIEJĘTNOŚCI:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
a) Opanował efektywnie techniki ćwiczenia, umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę
b) Improwizuje omawiane formy na sposób przygotowany
a) Poddaje analizie własną improwizację, dostrzegając jej mocne i słabe strony
b) Wyznacza sobie cele oraz poszukuje odpowiedniego systemu treningowego
pozwalającego na dalszy rozwój
KOMPETENCJE:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
a) Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
b) Potrafi samodzielnie rozwijać warsztat improwizatorski
c) Analizuje literaturę organową, gromadzi wzorce i schematy oraz poszukuje własnych metod pracy nad improwizacją
d) Wykorzystuje media cyfrowe w poszukiwaniu wzorców do naśladowania
e) Gromadzi własne improwizacje w postaci nagrań w celu analizy i wniosków do dalszego rozwoju
f) Bierze czynny udział w środowisku zajmującym się tematyką improwizacji organowej i w grupie studenckiej
g) Jest gotowy do wykorzystania swojej wiedzy i umiejętności w praktyce, podczas liturgii, koncertu
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń w każdym z semestrów oraz pozytywnej oceny z egzaminu końcowego.
Pod uwagę będą brane:
1. Aktywność i przygotowanie do cotygodniowych zajęć.
2. Zaimprowizowanie trzech omawianych w semestrze form muzycznych na sposób przygotowany.
3. Jakość warsztatowa i artystyczna wykonywanych improwizacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: