Zespół wokalny MKP-SM>Zeswok-4
Podstawowe zadania przedmiotu:
1. wspólne opracowanie wybranych utworów sakralnej literatury chóralnej różnych epok i stylów
2. praca nad wspólną dojrzałą emisją głosu
3. umiejętność pracy zespołowej
4. uświadamiane relacji pomiędzy studentami i pedagogami w zakresie podporządkowania się intencjom dyrygentów
5. praktyczne działania dyrygenckie, dla studentów realizujących przedmiot: dyrygowanie
6. wspólne działania o charakterze artystycznym (koncert, uroczystości religijne itp.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
definiuje elementy dzieła muzycznego oraz rozumie ich wzajemne relacje podczas prowadzenia narracji muzycznej w charakterze dyrygenta,
zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze.
UMIEJĘTNOŚCI:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
tworzy i realizuje własne koncepcje artystyczne oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia podczas pracy nad interpretacją dzieła muzycznego z perspektywy dyrygenta oraz artysty chóru,
klasyfikuje i wykonuje reprezentatywny repertuar związany ze studiowaniem kierunku muzyka kościelna; ma doświadczenie w wykonywaniu repertuaru w różnych stylach,
posiada podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style muzyczne,
jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami w różnego typu zespołach wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych,
opanował efektywne techniki ćwiczenia, umożliwiające ciągły rozwój, „instrumentu głosu” poprzez samodzielną pracę,
posiada dobre nawyki dotyczące techniki i podstawy, umożliwiające operowanie ciałem
w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny (z punktu widzenia fizjologii),
posługuje się umiejętnościami umożliwiającymi przekazanie dzieła muzycznego (materiału dźwiękowego, formy i głównych idei) w wykonaniu artystycznym.
KOMPETENCJE:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,
jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi kreacjami artystycznymi prowadzonymi w charakterze dyrygenta,
posiada umiejętność samooceny, konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób, podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych
z własną pracą,
uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i uwzględniając ich zróżnicowane formy oraz wzbogacając je specyfiką swego wykształcenia,
uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy,
samodzielnie podejmuje niezależne prace na rękopisami liturgiczno-muzycznymi oraz innymi wydrukowanymi źródłami, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania
i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy,
uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa liturgiczno-muzycznego związanego
z Regionem Polski.
Kryteria oceniania
– poprowadzenie fragmentu próby z zespołem chóralnym,
– poprowadzenie rozśpiewania zespołu chóralnego,
– przygotowanie w formie opisowej zestawu 20 ćwiczeń emisyjnych dotyczących oddechu, fonacji, artykulacji oraz rezonansu
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe odbywają się w wybranych zespołach chóralnych działających na terenie Krakowa
Literatura
Literaturę przedmiotu stanowią partytury wykonywanych utworów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: