Ochrona dziecka w konflikcie NOR-MR-SL>OchDwKon-w
Wykłady:
1. Psychologia konfliktów rodzicielskich. Systemowe rozumienie rodziny.
2. Sytuacja dziecka w konflikcie rodziców.
3. Formy i metody pracy z rodziną doświadczającą konfliktów i
kryzysów oraz dzieckiem.
4. Współpraca interdyscyplinarna na rzecz wspierania rodziny w kryzysie
konfliktu.
Ćwiczenia:
5. Konflikt jako kryzys - perspektywa indywidualna, diadyczna oraz
rodzinna.
6. Dzieci w konflikcie rodziców- ochrona interesów dziecka oraz formy i
zakres włączania dzieci w proces wspierania rodziny.
7. Wypracowanie planu opieki rodzicielskiej.
8. Formy pracy z rodziną i dzieckiem doświadczającym konfliktów i kryzysów
- ćwiczenia.
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykłady: 1. Psychologia konfliktów rodzicielskich. Systemowe rozumienie rodziny. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Wykłady: 1. Psychologia konfliktów rodzicielskich. Systemowe rozumienie rodziny. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Wykłady: 1. Psychologia konfliktów rodzicielskich. Systemowe rozumienie rodziny. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E.1 Student rozumie sytuację dziecka w rodzinie doświadczonej konfliktem i rozwodem.
E.2 Student zna dynamikę konfliktów i sposoby przeżywania konfliktu.
E.3 Student potrafi zastosować metody pomocy dziecku i rodzinie.
E.4. Student potrafi konstruować plan opieki rodzicielskiej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
M_1 Prezentacje multimedialne
M_2 Symulacje przypadków
M_3 Dyskusja
M_4 Burza mózgów
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 Obecność na zajęciach
W_2 Prowadzenie symulacji
W_3 Zaliczenie ustne
Ocena ostateczna (z efektów kształcenia):
W_1 zaliczenie ustne – 50% oceny końcowej
W_2 praca pisemna nt. ochrony dziecka w sytuacji konfliktów rodzicielskich - 30% oceny końcowej.
W_3 aktywność podczas zajęć – udział w dyskusji, prezentacja własnego stanowiska – 20% oceny końcowej
bdb: 100 - 80%; +db: 79,5- 75%; db: 74,5-65%; +dst: 64,5,5-55%; dst: 55- 50%
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Wojtanowicz K (red.), Mapa pomocy rodzinie w kryzysie, ROPS 2009.
2.Engler M., Gdy rodzice postanowili się rozstać. Remedium. Profilaktyka problemowa i promocja zdrowia psychicznego, 2019.
3. Golonek K., Rodzina jako środowisko wychowawcze, [w:] Wybrane zagadnienia z pedagogiki, pod red. K. Kuligowskiej, UMCS, Lublin 1984.
4. Dybowska E., Wojtanowicz K., System wsparcia i formy pracy z rodziną. wyd. ROPS, Kraków 2013.
Literatura uzupełniająca:
1.Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019.
2.Barbaro M. de, Struktura rodziny, w: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999.
3.Błasiak A., Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności, Kraków 2019.
W cyklu 2022/2023-Z:
Literatura podstawowa: 1.Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Literatura podstawowa: 1.Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura podstawowa: 1.Krasiejko I., Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Warszawa 2019. |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: