Biomedyczne podstawy małżeństwa z elementami seksuologii NOR-SL>Biopod-c
1. Rozwój osobniczy człowieka od poczęcia do śmierci: podstawowe pojęcia
2. Rozwój wybranych struktur i funkcji organizmu
3. Biologiczne podłoże funkcjonowania człowieka
4. Rytmy biologiczne
5. Pojęcie zdrowia i choroby
6. Wychowanie w kontekście rozwoju
W cyklu 2024/2025-Z:
W trakcie zajęć zostanie przeanalizowany rozwój psychoseksualny na różnych etapach życia: dzieciństwo, okres dojrzewania, wczesna, średnia oraz późna dorosłość w kontekście budowania stabilnego związku małżeńskiego. Zaprezentowana będzie ewolucja instytucji małżeństwa i omówione alternatywne formy związków. Podczas zajęć analizowane będą aspekty anatomiczne i fizjologiczne związane z przeżywaniem i dojrzewaniem do seksualności i jej prawidłowego przeżywania. Omówione zostaną zmiany jakie pojawiają się w życiu małżonków w czasie ciąży i połogu. Szeroko omawianym zakresem będą kwestie związane z płodnością w małżeństwie i jego zróżnicowane zaburzenia. Dołączą do tego także metody leczenia niepłodności wraz ze wskazaniem trudności, które mogą pojawić się w małżeństwie w momencie negatywnej diagnozy. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną, w formie debat i dyskusji, tematy związane aktualnie kontrowersyjnymi zmianami związanymi z: granicami seksualności, wpływem mediów oraz kultury na przeżywanie seksualności; zostaną także przedyskutowanie tematy związane z tradycyjnymi wartościami prezentowanymi przez Kościół katolicki (np.: czystość przedmałżeńska) a także rola Kościoła w przekazywaniu tychże wartości. Kluczowym elementem będzie dyskusja o wychowaniu seksualnym dzieci, zarówno w rodzinie, szkole jak i przestrzeni publicznej. Celem zajęć jest przedstawienie studentom szerokiego spektrum zagadnień związanych z życiem seksualnym w małżeństwie, ze wskazaniem na jego wielką wartość i wpływ na relacje małżeńskie. Dodatkowo zwrócenie uwagi studentom na możliwości uzyskania szerokiego wsparcia specjalistycznego w przypadku przeżywanych trudności w małżeństwie. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna wybrane koncepcje biologicznego rozwoju człowieka.
2. Student ma wiedzę z zakresu struktur i funkcji ludzkiego organizmu.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student obserwuje i interpretuje zjawiska związane z rozwojem biologicznym człowieka.
2. Student analizuje sytuacje zdrowia i choroby z perspektywy biologicznej.
KOMPETENCJE:
1. Student ma świadomość biologicznych aspektów funkcjonowania człowieka
2. Student uwzględnia fazy rozwoju człowieka w różnych sytuacjach społecznych.
Kryteria oceniania
1. Kolokwium pisemne sprawdzające
2. Zaliczenie pisemne - test
3. Prezentacja
4. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności 2X45 min, ; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
2. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
3. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, PWN, Warszawa 2020.
Lektury uzupełniające:
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2010, 2012.
2. Woynarowska B. (red.), Edukacja zdrowotna, PWN, Warszawa 2017.
W cyklu 2024/2025-Z:
B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka J. Augustyn SJ, Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole J. Augustyn SJ, Integracja seksualna J. Rostowski, Zarys psychologii małżeństwa I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny M. Lew-Starowicz, Z. Lew-Starowicz, V. Skrzypulec-Plinta (red.), Seksuologia Z. Izdebski, Seksualność Polaków na początku XXI wieku Paweł VI, Humanae vitae Jan Paweł II, Familiaris consortio F. Adamski, Rodzina wymiar społeczno-kulturowy |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: