Instytucje wsparcia społecznego NOR-SL>Inswsp-w
Celem przedmiotu jest przedstawienie systemu wsparcia społecznego na przykładzie funkcjonowania instytucji społecznych przeznaczonych do szczególnych przypadków osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej.
W cyklu 2022/2023-Z:
W trakcie zajęć studenci poznają strukturę instytucji wsparcia społecznego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem nowych trendów w polityce społecznej. Zapoznają się z najważniejszymi dokumentami dotyczącymi wsparcia społecznego wybranych grup oraz będą potrafili znaleźć interesujące ich informację szczegółowe. Celem zajęć jest nabycie przez studentów umiejętności dostosowywania form pomocy i prawidłowe kierowanie osób potrzebujących do właściwej instytucji świadczących specjalistyczne usługi. Celem szczegółowym tych zajęć jest zapoznanie studentów z szeroką gamą instytucji w których mogą uzyskać zatrudnienie po ukończeniu studiów, a także przedstawić im mniej znane formy pracy z wybranymi grupami społecznymi. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie podstawowe teorie dotyczące wsparcia społecznego wynikające ze stosowania zasady pomocniczości. Zna formy wsparcia (publiczne i niepubliczne) oferowanego przez różne instytucje. Potrafi wskazać zasady udzielania wsparcia w poszczególnych placówkach.
Umiejętności:
Student umiejętnie określa kategorię grup i osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej. Umie wskazać im instytucjonalne drogi wsparcia.
Kompetencje społeczne:
Student jest zorientowany na grupy i osoby wymagające wsparcia społecznego. Rozumie długoterminową potrzebę wsparcia w sytuacjach kryzysowych i potrafi ją strategicznie zaplanować w odniesieniu do konkretnych przypadków.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład klasyczny, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, zdalne kształcenie, esej naukowy, studium przypadku, obserwacja socjologiczna.
Kryteria oceniania:
Na ocenę końcową składa się:
- ocena z eseju naukowego;
- ocena z prezentacji multimedialnej (opracowanie treści merytorycznej wraz z podaniem jej struktury, komunikatywność grafiki zgodnie z zagadnieniami tematycznymi, umiejętność animowania dyskusji dydaktycznej).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Becelewska D., Wsparcie emocjonalne w pracy socjalne, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005.
2. Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanej systemie pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.
3. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010.
4. Krasiejko I., Nowa rola asystenta rodziny, [w:] Trawkowska D. (red.), Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 261-289.
5. Żukiewicz A., Praca socjalna Ośrodków Pomocy Społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002.
Akty prawne i rozporządzenia:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013 poz. 199).
2. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2011 Nr 45 poz. 235).
3. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie opieki zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 (Dz.U. z 2011 Nr 149 poz. 887).
4. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 Nr 125 poz. 842).
5. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2001 Nr 98 poz. 1071)
6. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. 1982 Nr 35 poz. 230).
7. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (Dz. U. 2015 poz. 1418).
8. Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz. U. 2000 Nr 6 poz. 69) oraz (Dz.U. 2017 poz. 922 z dnia 11.05.2017).
Literatura uzupełniająca (ćwiczenia):
Benedykt XVI., Encyklika Deus caritas est, nr 28.
W cyklu 2022/2023-Z:
G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Polityka społeczna, PWN, W-wa 2018. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: