Kanoniczne prawo małżeńskie NOR-SL>Kanpra-w
Treści kształcenia
1. Małżeństwo, pojęcie, rodzaje, przymioty;
2. Troska Kościoła o małżeństwo i rodzinę, przygotowanie do małżeństwa, kanoniczne badanie przedślubne;
3. Kanoniczna forma zawarcia małżeństwa;
4. Przeszkody małżeńskie;
5. Dyspensowanie od przeszkód;
6. Konsens małżeński;
7. Wady zgody małżeńskiej;
8. Małżeństwa mieszane wyznaniowo;
9. Małżeństwa zawierane tajnie;
10. Separacja
11. ustanie małżeństwa;
12. Prawa i obowiązki małżonków;
13. Proces o stwierdzenie nieważności małżeństwa: tytuły nieważności, skarga powodowa, etapy procesu, pisma procesowe.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
[N1aK_W01] Student objaśnia oraz definiuje elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wykazuje uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych, teologicznych i prawnych podstaw [P6S_WG]
[N1aK_W06] Wykazuje elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych dyscyplin naukowych powiązanych z naukami o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie [P6S_WG]
[N1aK_W07] Identyfikuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu wybranych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych; formułuje podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej [P6S_WG]
[N1aK_W09] Wykazuje elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych [P6S_WK]
[N1aK_U01] Obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych,a także motywów i wzorów ludzkich zachowań [P6S_UW]
[N1aK_U05] Wykorzystuje umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz rozwoju przez całe życie [P6S_UW]
[N1aK_U07] Posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego [P6S_UW]
[N1aK_K02] Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych [P6S_KR]
[N1aK_K03] Wykazuje przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie [P6S_KR]
[N1aK_K06] Wykazuje aktywność uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny; jest zdolny do porozumienia się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [P6S_KR]
Kryteria oceniania
Wykład, praca z tekstem, analiza kazusów.
Zgodnie z regulaminem studiów UPJPII obecność na wykładzie wskazana, ale nie obowiązkowa
Wiedza: egzamin ustny;
Umiejętności: rozwiązywanie kazusów; Kompetencje: referat.
W ocenie realizacji efektów kształcenia brany pod uwagę będzie również aktywny udział w prowadzonych zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r., Poznań 1984, (szczeg.: kan. 1055-1165; 1671-1706)
KEP, Instrukcja dla duszpasterzy, dotycząca małżeństwa konkordatowego, (15.11.1998).
Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski o przeprowadzaniu rozmów kanoniczno-duszpasterskich z narzeczonymi przed zawarciem małżeństwa kanonicznego, Akta Konferencji Episkopatu Polski, Nr 31, Rok 2019.
Literatura uzupełniająca:
Jan Paweł II, Adhortacja Apostolska Familiaris consortio (22.11.1981), Lublin 1997.
T. Pawluk, Prawo kanoniczne według kodeksu Jana Pawła II, t. III, Olsztyn 1986.
E. Sztafrowski, Podręcznik Prawa Kanonicznego, t. III, Warszawa 1986.
P. Gajda, Prawo małżeńskie Kościoła Katolickiego, Tarnów 2013.
W. Góralski, Małżeństwo kanoniczne, Warszawa 2011.
M. Greszata, Kanoniczne procesy małżeńskie, Lublin 2007.
P. Kroczek, S. Lubaszka, Podręcznik kancelaryjny dla duchowieństwa, Bielsko-Biała 2006.
P. Kroczek, Małżeństwo i rodzina w prawie kanonicznym i prawie polskim, w: Różne oblicza rodziny, red. A. Świerczek, Kraków 2010, s. 130-165.
Małżeństwo i rodzina w prawie kanonicznym i w prawie polskim, red. J. Krukowski, M. Sitarz, J. Gręźlikowski, Lublin 2017.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Zgodnie z regulaminem studiów UPJPII obecność na wykładzie wskazana, ale nie obowiązkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: