Komunikacja interpersonalna w rodzinie NOR-SL>Komint-w
Celem przedmiotu jest ukazanie złożonych uwarunkowań tworzących środowisko, w jakim znajduje się rodzina ujmowana jako cząstkowy system cząstkowy. Kondycja rodziny z jednej strony zależna jest od wewnętrznych czynników determinujących jest status, z drugiej strony rodzina poddana jest uwarunkowaniom zewnętrznym rozumianym jako jej aksjologiczne otoczenie. Wobec zmiennych i niestabilnych przejawów zrelatywizowanej kultury przedmiot podkreśla znaczenie narzędzi i form wsparcia rodziny pod względem interpersonalnych relacji w niej zachodzących.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada elementarną wiedzę o zróżnicowanych strukturach społecznych mających wpływ na zachodzącą komunikację w grupach społecznych. Orientuje się w podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu instytucji służących rodzinie, o metodyce ich pracy, normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie (N1aK_W04).
Umiejętności
Student potrafi posługiwać się narzędziami z zakresu pedagogiki i psychologii społecznej w kształtowaniu relacji interpersonalnych. Umiejętnie potrafi tworzyć pozytywny klimat rozwiązywania problemów i przeciwdziałania tworzeniu się ognisk konfliktowych. Student potrafi wskazywać współzależności pomiędzy obszarem rodziny traktowanej jako subsystem społeczny a uwarunkowaniami życia społeczno-gospodarczego (N1aK_U03).
Kompetencje społeczne
Student umiejętnie potrafi stosować narzędzia służące aktywnemu uczestnictwu w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny. Odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć powierzonych z racji zadań kształtujących uwarunkowania wzrostu dla rodziny, projektuje i wykonuje działania w zakresie nauk o rodzinie. Umiejętnie ocenia etycznie uwarunkowania wpływające na kondycję rodziny w perspektywie realizowanych celów polityk szczegółowych z zakresu życia społeczno-gospodarczego, a nawet środowiskowego w związku z realizacją celów zrównoważonego rozwoju. (N1aK_K06).
Kryteria oceniania
Wykład: test wyboru.
Ćwiczenia: prezentacja multimedialna oceniana według następujących kryteriów: treści merytoryczne współzależne z tekstem przewidzianego opracowania, współzależność grafiki z treścią podejmowanych tematów, struktura prezentacji, umiejętność twórczego i kreatywnego animowania dyskusji.
Literatura
Literatura podstawowa:
Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki społecznej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
Kądziołka W., Komunikacja międzyosobowa we współczesnej rodzinie, „Studia Socialia Cracoviensia” 4 2012 nr 1, s. 113-125.
Celińska-Miszczuk A., Wiśniewska L.A., Komunikacja w rodzinie: od interakcji do osobowej relacji (perspektywa personalistyczna), „ Paedagogia Christiana” 2013 , 2/32, s. 203-218.
Komunikacja w rodzinie, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016.
Skarżyńska K., Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000.
Szostakowska K., Infantylizacja osób starszych nie tylko w sferze języka - raport z badań, Praca socjalna 5 (34) 2019, s. 7-21.
Zamszyn E., Kaczmarczyk J., Zamszyn Z., Podręcznik pracy z rodzinami, Region dla rodziny 2017.
Literatura uzupełniająca:
Goleń J., Motywy zawarcia małżeństwa sakramentalnego. Studium z duszpasterstwa rodzin w świetle badań narzeczonych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013.
Harwas-Napierałą B., Komunikacja w rodzinie ujmowanej jako system w relacji rodzice-dzieci, „Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Roczniki Socjologii Rodziny” XVII, UAM 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: