Naturalne metody rozpoznawania płodności NOR-SL>Natmet-w
Treści kształcenia:
1. Powtórzenie podstawowej wiedzy nt. płodności kobiety i mężczyzny.
2. Metody naturalnego rozpoznawania płodności a antykoncepcja.
3. Historia i rozwój metod naturalnego rozpoznawania płodności.
4. Charakterystyka markerów wykorzystywanych w diagnozie płodności.
5. Współzależność markerów płodności w tzw. "metodach wieloobjawowych".
6. Metoda objawowo-termiczna Rötzera.
7. Cykle regularne i nieregularne.
8. Płodność w sytuacjach szczególnych: okres po porodzie i w premenopauzie.
9. Analiza i interpretacja indywidualnych kart obserwacji.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Zna mechanizmy odpowiedzialne za płodność kobiety.
2. Łączy cykliczne zmiany zachodzące w organizmie kobiety z działaniem konkretnych hormonów
wydzielanych z przysadki mózgowej i jajników.
3. Rozumie cykliczne zmiany markerów płodności i potrafi je zapisywać na karcie obserwacji.
4. Zna podstawowe oznaczenia i reguły metody objawowo-termicznej Rötzera.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Rozpoznaje objawy płodności i interpretuje karty obserwacji cyklu miesiączkowego.
2. Wyznacza okresy płodne i niepłodne w cyklu na podstawie zapisanych obserwacji.
KOMPETENCJE:
1. Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje
i prowadzone działania.
2. Promuje ekologiczny tryb życia oraz nieinwazyjne metody wspomagania poczęcia i ograniczania
płodności.
Kryteria oceniania
1. Indywidualna interpretacja karty obserwacji przy tablicy
2. Ewaluacja pracy w grupach
3. Kolokwium
4. Egzamin pisemny
Literatura
J. Rötzer, Sztuka planowania rodziny, Vocatio, Warszawa 2014
J. Rötzer, Ja i mój cykl, Drukarnia Loretańska, Warszawa 2007
Lektury uzupełniające:
E. Wójcik, Naturalne planowanie rodziny, Rubikon, Kraków 2013
M. i M. Zimoniow, Płodność − powrót do źródeł, Inspiracje, Bielsko-Biała 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: