Podstawy prawa z elementami prawa rodzinnego NOR-SL>PPzEPR
1. Pojęcie i systematyka prawa cywilnego
2. Źródła prawa cywilnego i rodzinnego w Polsce.
3. Pojęcie stosunku cywilnoprawnego. Przedmiot stosunku.
4. Osoby fizyczne i prawne.
5. Czynność prawna i zdolność do jej dokonania.
6. Umowa i jej zawarcie. Dokonywanie czynności prawnych przez przedstawiciela.
7. Prawo własności i posiadanie.
8. Podstawowe pojęcia prawa spadkowego. Dziedziczenie ustawowe i testamentowe.
9. Zasady prawa rodzinnego. Podstawowe pojęcia związane z prawem rodzinnym.
10. Zawarcie małżeństwa: wymogi prawne, przeszkody małżeńskie.
11. Małżeństwo wyznaniowe ze skutkami cywilnymi.
12. Prawa i obowiązki małżeńskie.
13. Małżeńskie ustroje majątkowe: ustawowy, umowne, przymusowy.
14. Unieważnienie małżeństwa. Ustanie małżeństwa. Separacja.
15. Rodzice i dzieci: macierzyństwo, ojcostwo, uznanie dziecka, władza rodzicielska i jej pozbawienie, ograniczenie, ustanie, zawieszenie.
16. Przysposobienie.
17. Obowiązek alimentacyjny.
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Źródła prawa cywilnego i rodzinnego w Polsce. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
[N1aK_W01] Student objaśnia oraz definiuje elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; wykazuje uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych, teologicznych i prawnych podstaw [P6S_WG]
[N1aK_W06] Wykazuje elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych dyscyplin naukowych powiązanych z naukami o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie [P6S_WG]
[N1aK_W07] Identyfikuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinnego; celach, podstawach prawnych, funkcjonowaniu wybranych instytucji wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i pomocowych; formułuje podstawową wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej [P6S_WG]
[N1aK_W09] Wykazuje elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych [P6S_WK]
[N1aK_U01] Obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych,a także motywów i wzorów ludzkich zachowań [P6S_UW]
[N1aK_U05] Wykorzystuje umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz rozwoju przez całe życie [P6S_UW]
[N1aK_U07] Posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia małżeńskiego, rodzinnego i społecznego [P6S_UW]
[N1aK_K02] Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych [P6S_KR]
[N1aK_K03] Wykazuje przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań z zakresu nauk o rodzinie w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie nauk o rodzinie [P6S_KR]
[N1aK_K06] Wykazuje aktywność uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania na rzecz małżeństwa i rodziny; jest zdolny do porozumienia się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [P6S_KR]
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja, praca z tekstem, rozwiązywanie kazusów.
Wiedza: egzamin ustny; Umiejętności: rozwiązywanie kazusów; Kompetencje: referat.
W ocenie realizacji efektów kształcenia brany pod uwagę będzie również aktywny udział w prowadzonych zajęciach.
Obecność na wykładzie obowiązkowa.
Literatura
Akty prawne:
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483).
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r., poz. 1359).
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (tekst jedn. Dz. U. z 2019, poz. 1145 z późn. zm.).
Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U. 1998 nr 51 poz. 318).
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 463 z późn. zm.).
Literatura przedmiotu:
Z. Radwański, A. Olejniczak, Prawo cywilne - część ogólna, wyd. 15,Warszawa 2019.
T. Sokołowski, Prawo rodzinne. Zarys wykładu, Poznań 2013.
T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, wyd. 10, Warszawa 2020.
Małżeństwo i rodzina w prawie kanonicznym i w prawie polskim, J. Krukowski, M. Sitarz, J. Gręźlikowski (red.), Lublin 2017.
K. Gromek, Pisma procesowe i orzeczenia sądowe w sprawach rodzinnych z objaśnieniami, Warszawa 2015.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Obecność na wykładzie obowiązkowa. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Obecność na wykładzie obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: