Proseminarium NOR-SL>Prosem-w
Proseminarium zakłada w sposób najbardziej optymalny realizację przebiegu procesu badawczego, którego pożądanym efektem i wynikiem końcowym jest praca licencjacka. Proces badawczy będzie więc obejmować: eksplorację interesujących trendów związanych z kondycją rodziny, stawianie hipotez badawczych i ich weryfikację w odniesieniu do rozpoznanych zmiennych. Proseminarium ma na celu eksplorować zgromadzoną wiedzę tak, by w kontekście interdyscyplinarnym wybierać najbardziej właściwe źródła wiedzy pomocne w praktycznym zastosowaniu przebadanej rzeczywistości. Proseminarium zakłada również odniesienia do wskazania najbardziej właściwych metod badawczych służących umiejętnemu definiowaniu pojęć i szukaniu optymalnych sposobów prezentacji wyników pracy.
Zakres tematów:
1. Interdyscyplinarny kontekst pisania prac naukowych (bibliografia)
2. Aktualne trendy związane z działalnością badawczą (wybór tematu, harmonogram pracy)
3. Formułowanie problemów badawczych i struktura pracy naukowej (współpraca z promotorem)
4. Metody, procedury, narzędzia gromadzenia wiedzy (warsztat pracy)
5. Konspekt pracy i jej ustna prezentacja (wynik pracy)
6. Funkcjonalność zasady zrównoważonego rozwoju w przygotowywaniu prac naukowych
Zakres tematów ćwiczeń:
1. Prezentacja współczesnych trendów w naukach o rodzinie
2. Mapa pojęciowa interesujących zagadnień
3. Eksploracja zasobów elektronicznych
4. Możliwości pracy zdalnej w tworzeniu warsztatu pracy
W cyklu 2023/2024-L:
Zajęcia obejmować będą tematy o charakterze teoretycznym (omówienie kwestii naukowości pracy i jej kryteriów) oraz praktycznym takie jak: metodologia badań jakościowych i ilościowych, poszukiwanie, katalogowanie i opracowywanie zebranych danych; właściwe korzystanie ze źródeł, opracowywanie i przedstawianie zebranych danych; wykorzystanie różnorodnych narzędzi w pracy naukowej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada podstawową wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju. Ma uporządkowaną wiedzę na temat elementarnych teorii dotyczących procesów wychowania w rodzinie (N1aK_W02).
Umiejętności
Student potrafi dokonać obserwacji zjawisk społecznych istotnie wpływających na kondycję rodziny. Prognozuje, analizuje motywy i zachowania członków rodziny wyciągając wnioski w pracy naukowej. Student potrafi konstruować projekt badań, by następnie eksplorować wyniki pracy (N1aK_U01).
Kompetencje społeczne
Student posiada umiejętności praktyczne służące rozwiązywaniu problemów dotyczących życia rodzinnego. Posiada ugruntowane przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań związanych procesami wychowawczymi. Dostrzega i teoretycznie wskazuje ścieżki rozwiązania problemów wpływających na kondycję rodziny (N1aK_K03, N1aK_K05).
Kryteria oceniania
Wykład stanowi komplementarna całość z ćwiczeniami przedłużającymi możliwość praktycznego zastosowania wiedzy wyłożonej podczas wykładu. W skład ilościowo wyrażonej oceny (skala 2.0-5.0) wchodzi więc:
A. obecność i aktywny udział w zajęciach proseminaryjnych,
B. przedstawienie zarysu konspektu pracy licencjackiej z wyjaśnieniem metodologicznej motywacji podjęcia tematu,
C. przedstawienie uporządkowanej według treści merytorycznych bibliografii dotyczącej tematu pracy licencjackiej sporządzonej zgodnie z instrukcją obowiązującą w Instytucie Nauk o Rodzinie UPJPII (min. 40 pozycji),
D. ustna prezentacja konspektu wraz ujęciem komponentu elektronicznych narzędzi służących pozyskiwaniu wiedzy i jej klasyfikacji.
Na ocenę końcową składają się zatem trzy oceny cząstkowe (B+C+D). Możliwe są dwie nieobecności. Aktywność podczas zajęć (A) może wpłynąć na podwyższenie oceny końcowej.
Literatura
Dudziak A., Żejmo A., Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.
Kruger H.H., Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2007.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2010.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2010.
Szczepański M.S., Śliz A., Współczesne teorie społeczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Opole 2014.
Żebrowski W., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich. Zagadnienia wybrane, Olsztyn 2006.
W cyklu 2023/2024-L:
Creswell J., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków, 2013 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: