Psychologia rozwojowa NOR-SL>Psyroz-w
Treści kształcenia:
1. Pojęcie zmiany rozwojowej, czynników i wskaźników rozwoju.
2. Ciągłość i zmiana w rozwoju.
3. Mechanizmy rozwoju.
4. Charakterystyka właściwości wieku w poszczególnych etapach biegu życia człowieka.
5. Społeczny kontekst rozwoju.
6. Kształtowanie się tożsamości w biegu życia.
Wykład
1. Jak należy rozumieć rozwój człowieka w biegu życia. Mechanizmy zmiany rozwojowej
2. Dwa konteksty rozwoju: wewnętrzny ( nabyte kompetencje, wiedza; potrzeby; oczekiwania wobec siebie i wobec otoczenia) i zewnętrzny (wymagania środowiska fizycznego i społecznego).
3. Czynniki pomyślnego rozwoju i czynniki ryzyka.
4. Okres prenatalny jako punkt wyjścia i podstawa rozwoju.
5. Osiągnięcia rozwojowe okresu wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa.
6. Proces formowania tożsamości. Zadania rozwojowe i optymalizacja rozwoju w dorosłości. Mądrość życiowa.
7. Okres senioralny – jakość życia i doświadczenia utraty (zdrowia, bliskich, perspektyw życiowych).
II. Ćwiczenia
1. Przystosowanie noworodka do życia.
2. Tworzenie związków ze światem.
3. Rozwój kompetencji emocjonalnych.
4. Rozwój kompetencji społecznych.
5. Rozwój procesów poznawczych.
W cyklu 2023/2024-L:
Pojęcie normy rozwojowej. Podstawowe teorie rozwoju. Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe. 1. Okres prenatalny. 2. Wczesne dzieciństwo. 3. Średnie dzieciństwo. 4. Późne dzieciństwo. 5. Adolescencja. 6. Wczesna dorosłość. 7. Średnia dorosłość. 8. Późna dorosłość. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego rozwoju biologicznym, psychicznym, społecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym.
2. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice i przyczynach problemów człowieka w cyklu życia.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów.
4. Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia ludzkich zachowań w powiązaniu ze zjawiskami społecznymi.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
5. Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych.
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych. 2. Dyskusja. 3. Nauczanie problemowe. 4. Esej.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa.
Podstawą egzaminu testowego jest znajomość treści wykładów i lektury - poziom przyswojenia treści nauczania i nabycie kompetencji scalania wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach kontrolowany w sposób ciągły oraz opracowanie eseju.
Literatura
Lektury podstawowe:
Cholewa M., Psychologia rozwojowa, Kraków 2015.
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków, 2010.
Lektury uzupełniające:
Brzezińska A.I., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa, 2000.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa, 2003.
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa, 2005.
Erikson E.H., Tożsamość a cykl życia, Poznań, 2004.
W cyklu 2023/2024-L:
J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN D. Kornas-Biela, Wokół początku życia ludzkiego, PAX H.R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Psychologia rozwoju, PWN |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: