Socjologia rodziny NOR-SL>Socrodz-w
Treści kształcenia:
Zapoznanie studentów z socjologiczną wiedzą o rodzinie i możliwościami wykorzystania jej w przyszłej pracy zarówno badawczej, jak i zawodowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na funkcje rodziny, typy rodzin, zmiany w rodzinach i najważniejsze problemy współczesnych rodzin.
Treści merytoryczne – Pełny opis:
Wykłady
1. Rozważania wstępne: Małe grupy a struktura społecznego świata. Rodzina jako egzemplifikacja małej grupy społecznej.
2. Miejsce rodziny w historii myśli społecznej i socjologii. Najważniejsze pojęcia i obszary badań subdyscypliny.
3. Rodzina tradycyjna, funkcje rodziny i współczesne zmiany w tym zakresie
4. Kierunki przemian rodzin. Przemiany ról – nowe macierzyństwo i nowe ojcostwo.
5. Typy rodzin i zróżnicowane wzory życia rodzinnego we współczesnych kontekstach
6. Teoria socjalizacji i wychowania
7. Fazy życia rodzinnego. Dzieciństwo. Rodzicielstwo a wzory osobowe ojca i matki
8. Adopcja i rodziny zastępcze, omówienie zmian w tym zakresie
9. Migracje międzynarodowe a życie rodzinne
10. Teoria stygmatyzacji w kontekście rodzin wykluczonych
11. Rodzina jako grupa wsparcia w przypadku choroby, starości i niepełnosprawności
12. Polityka społeczna wobec rodzin
13. Konflikty i kryzysy w rodzinie oraz strategie ich rozwiązywania
14. Dom i współczesne praktyki zamieszkiwania
15. Nowe obszary badań nad rodziną
W cyklu 2022/2023-Z:
Treści merytoryczne – Pełny opis: Wykłady |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści merytoryczne – Pełny opis: Wykłady |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści merytoryczne – Pełny opis: Wykłady |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA
1. Posiada wiedzę na temat teorii socjologicznych analizujących rodzinę
2. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania rodziny tradycyjnej.
3. Posiada wiedzę na temat zmian strukturalnych i funkcjonalnych zachodzących we współczesnych rodzinach
4. Posiada wiedzę w zakresie najnowszych badań nad rodziną
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi wskazać podstawowe problemy współczesnych rodzin w Polsce.
2. Potrafi określić rodzaje przemocy występujące w rodzinie i wskazać możliwe sposoby jej zwalczania.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. Wykazuje wrażliwość i aktywną postawę w poszukiwaniu rozwiązań nurtujących rodziny polskie.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
praca z tekstem, prezentacja (w tym multimedialna), burza mózgów, dyskusja
Sposoby sprawdzania –
WIEDZA
1. Student definiuje pojęcia z zakresu socjologii medycyny. Student zna główne problemy rodzin we współczesnych społeczeństwach
egzamin pisemny
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student zna możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu socjologii rodziny do projektowania działań wzmacniających rodzinyw wybranej sytuacji problemowej:
egzamin pisemny
2. Student potrafi wyprowadzać wnioski diagnostyczne na podstawie badań socjologicznych dotyczących rodzin.
egamin pisemny
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. Student odnosi się krytycznie do redefiniowania rodziny zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i empirycznym
egzamin pisemny
2. Student pozostaje otwarty na analizę zmian współczesnych rodzin
egzamin pisemny
W sytuacji zagrożenia epidemicznego egzamin odbędzie w formie ustnej na platformie Teams.
Literatura
Lektury podstawowe:
Szlendak, T. (2010) Socjologia rodziny. PWN,Warszawa.
Kocik, L(2006) Rodzina w obliczu wartości i wzorów życia ponowoczesnego świata. Krakowska Szkoła Wyższa im. A.F. Modrzewskiego, Kraków
Adamski F. (2002). Rodzina . Wymiar społeczno-kulturowy Cz.I i rozdz.VII, Kraków. Wyd. UJ
Dyczewski L. (2003). Rodzina twórcą i przekazicielem kultury. Rozdz.II. Lublin. Towarzystwo Naukowe KUL
Adamski F. (1988). Miłość, małżeństwo, rodzina. Kraków. WAM.
Lektury uzupełniające:
Warzywoda-Kruszyńska W., Szukalski P.(2004). Rodzina w procesie przemian w: Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie polskim. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź , s.13-21
Kapralska Ł., Mamak – Zdanecka M., Maksymowicz A. Starość niepokorna. O niektórych niestereotypowych rolach seniorów. Wyd. Naukowe AGH, Kraków 2018
Kapralska Ł. “Dom, praca, sieć. Portret własny młodych polskich rodzin w świetle blogów parentingowych i rodzinnych”. W: Humanizacja Pracy 2018.
Szlendak T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja,histora, zróżnicowanie. PWN, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: