System wsparcia dziecka i rodziny NOR-SL>Syswsp-w
1. Treści przekazywane na wykładzie obejmują definicję wsparcia jako sytuacji zadaniowej, podstawowe pojęcia istoty wsparcia udzielanego dziecku i jego rodzinie na poszczególnych etapach rozwoju rodziny.
2. Szczególny akcent zostanie położony na znaczenie więzi matka – dziecko już w okresie pre-natalnym, która stanowi podstawę wytworzenia syndromu przywiązania.
3. Odpowiedzialne rodzicielstwo (realizacja zadań rozwojowych), znaczenie relacji panujących w rodzinie i procesów komunikacyjnych między członkami rodziny.
4. Wsparcie rodzinie zdrowej i dysfunkcyjnej. Analiza relacji pomagający i wspomagany.
5. Koszty psychiczne pomagającego i wspomaganego.
6. Wspomaganie relacji rodzic- uczeń-nauczyciel.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu struktur społecznych, szczególnie o funkcjo-nowaniu rodziny jako grupy społecznej.
2. Posiada wiedzę o najważniejszych instytucjach pomocy rodzinie oraz o zasadach ich funkcjo-nowania.
3. Zna tradycyjne i nowe zadania stojące przed doradcą rodzinnym.
UMIEJĘTNOŚCI
4. W podstawowym zakresie posiada umiejętność integrowania interdyscyplinarnej wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk życia rodzinnego.
5. Potrafi generować wyjaśnienia podstawowych problemów małżeńskich i rodzinnych i progno-zować perspektywy dalszego rozwoju.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
6. Student ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju osobistego.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach.
2. Zaliczenie ustne z treści zajęć.
Ocena ostateczna:
Na ocenę składa się:
• spełnienie warunku 1 (przynajmniej 80% obecności) – 20% składowej oceny,
• spełnienie warunku 2 – 80% składowej oceny.
Skala oceny z konwersatorium: bdb – 100%- 85%; +db – 84,5% - 80%; db – 79,5%-75%; +dst – 74,5%-70%; dst – 69,5%-60%; ndst – poniżej 60%.
Literatura
Lektury podstawowe:
Grzesiuk L., Tryjarska B., Jak pomagać sobie, rodzinie i innym, Warszawa 1995.
Molenda E., Wojtanowicz K., System wsparcia i formy pracy z rodziną, Kraków 2013.
Lektura uzupełniająca:
De Barbaro B.(red.),Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
Eichelberger W., Jak wychować szczęśliwe dzieci, Warszawa 1997.
Geldard K. Geldard D., Rozmowa, która pomaga, Gdańsk 2004.
Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Lublin 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: