Wielokulturowość a rodzina NOR-SL>Wielkul-c
Analiza pojęć:
1. Kultura
2. Wielokulturowość, międzykulturowość, transkulturowość
3. Płynna rzeczywistość, globalizacja, współczesne ruchy migracyjne
4. Cechy charakterystyczne polskiej emigracji oraz imigracji
5. Pojęcia: uniwersalna tożsamość kulturowa, dzieci trzeciej kultury, soczewki kulturowe, cztery typy kulturowe rodzin
6. Wyzwania socjalizacji i wychowania w środowiskach wielokulturowych
7. Formy adaptacji w środowiskach wielokuturowych
8. Pozytywne i negatywne aspekty wielokulturowości
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna i definiuje pojęcia: kultura, wielokulturowość, międzykulturowość, transkulturowość
2. Objaśnia różnice pomiędzy wyżej wymienionymi pojęciami.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student analizuje wpływ wielokulturowości na funkcjonowanie rodzin.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1.W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi zjawiska wielokulturowości oraz jej wpływu na kształtowanie tożsamości.
Kryteria oceniania
1. Analiza tekstów oraz wyników badań
2. Prezentacje multimedialne.
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywności na zajęciach oraz przedstawionej, samodzielnie przygotowanej prezentacji.
Literatura
Trends of Global Displacement, https://migrationdataportal.org/themes/forced-migration-or-displacement (dostęp: 30.08.2020)
G. Teusz, Dylematy terapeutycznej wielokulturowości. Pomiędzy swojskością a innością, „Kultura-społeczeństwo-edukacja” 2 (2010)
UNESCO World Report, Investing in Cultural Diversity and Intercultural Dialogue, https://www.un.org/en/events/culturaldiversityday/pdf/Investing_in_cultural_diversity.pdf (20.08.2020)
B. Olszewski, Bieguny antaganizmów. Europejskie strefy NO-GO, „Multicultural Studies, 2 (2017)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: