Wielokulturowość a rodzina NOR-SL>Wielkul-w
Przedmiot ukazuje kulturę jako płaszczyznę integracji społecznej wraz ze zróżnicowanymi konsekwencjami pozytywnie i negatywnie wpływającymi na kondycję rodziny. Przedstawia się zasadniczą treść kultury wraz z jej szatą aksjologiczną, ideałami etycznymi i realnymi wzorami wynikającymi wielokrotnie z silnego wpływu relatywizmu kulturowego. Rodzina ujmowana jest jako kluczowa wartość subsystemu społecznego. Obok dymensji gospodarczej i ekosystemowej omawia się zwyczaje, reguły moralne prowadzące do spoistości społecznej. Z drugiej strony wskazuje się zagrożenia prowadzące do osłabienia kondycji rodziny, a nawet konfliktu ról i anomii społecznej. Celem przedmiotu jest ukazaniem niepodważalnej wartości rodziny w czasie intensywnych zmian społecznych, zwłaszcza związanych ze zjawiskiem wielokulturowości.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury oraz wielokulturowości
Umiejętności
posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów,wątpliwości i sugestii dotyczących zjawiska wielokultrowości, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych
Kompetencje praktyczne
dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z funkcjonowaniem w świecie wielokulturowym, przewiduje skutki międzykulturalizmu oraz transkulturalizmu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia z wykładami stanowią komplementarną całość.
Zaliczenie ćwiczeń dopuszcza do egzaminu, który ma formę odpowiedzi ustnych.
Literatura
Bartocha I., Rodzina w sytuacji wielokulturowości, „Rynek – Społeczeństw - Kultura” nr 2(23)2017, s. 55-59, dostęp: online.
Iżycki M., Bejma U., Szot L. (red.), Służąc rodzinie i ojczyźnie… Św. Janowi Pawłowi II w 100. Rocznicę urodzin, Bernardinum 2020.
Fel S., Marczak Ł., Powstanie i status zasady zrównoważonego rozwoju, „Roczniki Nauk Społecznych” 8(44)2016.
Höffner J., Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1978.
Ganowicz-Bączyk A., Etyka środowiskowa, [w:] Etyka. Część II. Filozoficzna etyka życia spełnionego, red. S. Janeczek, A. Starościc, Lublin 2016, s. 181-208.
Gierycz M., Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017.
Gierycz M., Unii europejskiej (re)definicja małżeństwa i rodziny. Antropologiczne i polityczne znaczenie w kontekście starzenia się Europy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 22 (2015) nr 2, s. 69-83.
Kasper M., Hofielen G., Punkten für das Gemeinwohl und die Sustainable Development Goals, Humanistic Management Practices, Berlin 2019.
Klose A., Chrześcijaństwo i ład społeczny, Kraków 2003.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2008.
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012.
Turowski J., Wielkie struktury społeczne, Lublin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: