Biblioterapia NOR-TEZ-SL>Biblio-w
Wprowadzenie do zagadnień biblioterapii: definicja, rodzaje biblioterapii, cele, uczestnicy
Organizacja procesu biblioterapeutycznego. Podstawowe techniki biblioterapeutyczne. Wyko-rzystanie elementów pedagogiki zabawy w biblioterapii
Warsztat biblioterapeuty. Terapeutyczna funkcja literatury. Dobór i wykorzystanie literatury
Alternatywne materiały czytelnicze
Budowa scenariusza zajęć warsztatowych
Praktyczna realizacja prezentowanego scenariusza zajęć
Ćwiczenia
Bajkoterapia: rodzaje, cechy, cele, schemat bajek terapeutycznych
Praktyczne wykorzystanie bajek terapeutycznych w pracy indywidualnej i grupowej
Wspomaganie bajko- i biblioterapii przez pomoce dydaktyczne (na przykładzie teatrzyku Ka-mishibai)
Kreatywność - twórczość - katharsis. Elementy arteterapii podczas zajęć z biblioterapii
Zastosowanie muzyki jako elementu wspomagającego proces biblioterapeutyczny
Prezentacja scenariuszy zajęć biblioterapeutycznych. Omówienie propozycji doboru metod i technik pracy w odniesieniu do wybranych tekstów
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
Ew_1 Definiuje podstawowe pojęcia związane z przedmiotem
Ew_2 Objaśnia poszczególne punkty scenariusza zajęć biblioterapeutycznych
Ew_3 Rozpoznaje rodzaje bajek terapeutycznych
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
Eu_1 Przygotowuje scenariusz zajęć w oparciu o wybraną literaturę
Eu_2 Dobiera odpowiednie do tematu metody i techniki pracy
Eu_3 Prezentuje scenariusz zajęć
KOMPETENCJE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
Ek_1 Ma świadomość potrzeby kształcenia permanentnego, dokształcania się w zakresie wyszukiwa-nia, doboru i wykorzystania literatury biblioterapeutycznej
Ek_2 Realizując zajęcia biblioterapeutyczne postępuje zgodne z zasadami etyki
Ek_3 Jest wrażliwy na potrzeby uczestników zajęć biblioterapeutycznych
Kryteria oceniania
Praca pisemna – scenariusz zajęć biblioterapeutycznych w oparciu o wybraną literaturę
Kryteria oceny pracy pisemnej (skala ocen 2-5): zgodność z tematem, budowa scenariusza zgodnie z przyjętymi zasadami, proponowane metody i formy
Obecność na zajęciach – dopuszczalna jest jedna nieobecność (2 godziny lekcyjne). Każdą ko-lejną usprawiedliwioną nieobecność należy zaliczyć w formie ustalonej z prowadzącym
Literatura
Podstawowa literatura związana z biblioterapią:
1. Borecka Irena: Biblioterapia : teoria i praktyka. Warszawa 2001
2. Borecka Irena: Biblioterapia formą terapii pedagogicznej. Wałbrzych 2008
3. Borecka Irena: Biblioterapia w szkole : poradnik dla bibliotekarzy. Legnica 1998
4. Brett Doris: Bajki, które leczą. Cz.1. Gdańsk 2003
5. Brett Doris: Bajki, które leczą. Cz.2. Gdańsk 2004
6. Molicka Maria: Bajki terapeutyczne. Cz. 1. Poznań 2010
7. Molicka Maria: Bajki terapeutyczne. Cz. 2. Poznań 2003
8. Molicka M.: Biblioterapia i bajkoterapia. Poznań 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: