Seminarium licencjackie z historii sztuki średniowiecznej ODK-SHS-SL>Semlic2-6
T.1 - Zagadnienia wstępne:
-wybór dzieła do opracowania
-wyszukiwanie literatury naukowej
-sporządzenie stanu badan.
T.2 - Opis i analiza dzieła sztuki:
-sporządzenie poprawnego opisu dzieła sztuki
-analiza stylistyczna i porównawcza
-analiza ikonograficzna
T.3 - Interpretacja dzieła sztuki:
-interpretacja stylistyczno-genetyczna
-interpretacja treściowa – ikonologiczna, semiotyczna, ikoniczna
T.4 - Redagowanie rozprawy naukowej:
-konstrukcja i struktura pracy
-redagowanie tekstu
-sporządzanie bibliografii
T.5 - Podstawy metodologii historii sztuki:
-podstawowe procedury badawcze jednostkowego dzieła sztuki
-główne kierunki metodologiczne historii sztuki Na zajęciach studenci:
- dokonują wyboru dzieła sztuki do opracowania i uzasadniają wybór
- znajdują literaturę przedmiotu i sporządzają stan badań; dokonują opisu i analizy stylistycznej
- przeprowadzają analizę porównawczą
- dokonują interpretacji genetycznej stylu dzieła
- rozpoznają typy ikonograficzne
- dokonują interpretacji treściowej dzieła w szerokim kontekście kulturowym Na zajęciach studenci:
- dokonują wyboru dzieła sztuki do opracowania i uzasadniają wybór
- znajdują literaturę przedmiotu i sporządzają stan badań; dokonują opisu i analizy stylistycznej
- przeprowadzają analizę porównawczą
- dokonują interpretacji genetycznej stylu dzieła
- rozpoznają typy ikonograficzne
- dokonują interpretacji treściowej dzieła w szerokim kontekście kulturowym Na zajęciach studenci:
- dokonują wyboru dzieła sztuki do opracowania i uzasadniają wybór
- znajdują literaturę przedmiotu i sporządzają stan badań; dokonują opisu i analizy stylistycznej
- przeprowadzają analizę porównawczą
- dokonują interpretacji genetycznej stylu dzieła
- rozpoznają typy ikonograficzne
- dokonują interpretacji treściowej dzieła w szerokim kontekście kulturowym
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
HS1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej P6S_WG
HS1aK _W02 zna i rozumie terminologię z zakresu historii sztuki P6S_WG
HS1aK _W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki P6S_WG
UMIEJETNOŚCI
HS1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów P6S_UW
HS1aK_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod
i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki i nauk pokrewnych P6S_UW
HS1aK_U03 potrafi samodzielnie planować, organizować oraz zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego P6S_UO
HS1aK_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla studiowanej dyscypliny w zakresie historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych P6S_UW
HS1aK_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym P6S_UW
HS1aK_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie P6S_UW P6S_UU
HS1aK_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł P6S_UW
HS1aK_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł P6S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
HS1aK_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych P6S_KK
HS1aK_K02 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania P6S_KO
HS1aK_K03 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki P6S_KR
Kryteria oceniania
Przygotowanie poprawnej pod względem treściowym i formalnym pracy licencjackiej.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano
Literatura
D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki.-Kraków, 2008;
Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249–274;
Białostocki J., Styl i modus w sztukach plastycznych, [w:] Estetyka, t. II (1961), s. 147–159;
Bryl M., Suwerenność dyscypliny: polemiczna historia historii sztuki od 1970, Poznań 2008
Imdahl M., Giotto: z zagadnień ikonicznej struktury sensu [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 111-138
Skubiszewski P., O dwóch podstawowych sposobach uprawiani historii sztuki, „Teksty” V (1974), s. 57–85;
Tatarkiewicz W., Pojęcie typu w sztuce, [w:] Tatarkiewicz W., Skupienie i marzenie, Kraków 1951, s. 113–126;
Kalinowski L., Historia sztuki pod koniec II tysiąclecia, [w:]Recepcja w Polsce nowych kierunków i teorii naukowych, pod red. A. Strzałkowskiego, Kraków 2001, s. 203–211.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: