badania interdyscyplinarne w ochronie dziedzictwa kulturowego ODK-SM>badinter1(01)
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z korzyściami płynącymi z wieloaspektowej analizy źródeł naukowych, na przykładzie szeroko rozumianych badań archeologicznych. Archeologia, której celem jest odtwarzanie społeczno-kulturowej przeszłości człowieka, z jednej strony skupia się na poszukiwanie i pozyskiwaniu źródeł archeologicznych, z drugiej zaś koncentruje się na analizowaniu pozyskanych źródeł i wyciąganiu z nich informacji. Stwarza to możliwość odnajdywania obszarów badawczych wspólnych dla różnych - nieraz wydawałoby się odległych - dyscyplin naukowych. Wraz z rozwojem badań determinuje to powstawanie nowych specjalności naukowych, takich jak archeozoologia, etnoarcheologia, archeometria, paleobotanika, etc. Współpraca naukowców wielu dziedzin przynosi nieraz zaskakujące rezultaty. W trakcie zajęć uczestnicy zapoznają się z odmiennym spojrzeniem na źródła archeologiczne, prezentowanym przez przedstawicieli nauk technicznych, biologicznych, etc. Poprzez wizyty w wybranych pracowniach naukowych będą mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy naukowców innych dyscyplin, ich rolą we współczesnej archeologii, poznać odmienne spojrzenie na wiele – wydawałoby się oczywistych – zagadnień. Przedstawiona zostanie rola badań interdyscyplinarnych w kontekście złożonego procesu ochrony dziedzictwa kulturowego. Zajęcia zapoznają studentów z problematyką współpracy naukowców reprezentujących różne dyscypliny naukowe, przez nabywają oni wiedzy w zakresie potrzeb i możliwości prowadzenia badań interdyscyplinarnych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student nabywa pogłębioną wiedzę z zakresu wieloaspektowej ochrony dóbr kultury.
Student nabywa pogłębioną wiedzę na temat dyscyplin powiązanych z ochroną dóbr kultury.
Student nabywa wiedzę o możliwościach łączenia różnych dziedzin nauki w analizie i interpretacji zabytków sztuki.
Student nabywa umiejętności warsztatowe pozwalające łączyć i organizować pracę zespołów interdyscyplinarnych, służących ochronie
dóbr kultury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie bez oceny. Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na wybrany temat z zakresu współpracy interdyscyplinarnej w ochronie dziedzictwa kulturowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Brykowska M.
2003 – Metody pomiarów i badań zabytków architektury; Warszawa.
Campbell B.
1995 – Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych, Warszawa.
Lasota–Moskalewska A.,
2005 - Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa.
Clark G.
1998 – Przestrzeń, czas i człowiek. Spojrzenie badacza prehistorii, Warszawa.
Misiewicz K.,
1998 - Metody geofizyczne w planowaniu badań wykopaliskowych, Warszawa.
W. Śmigielski (red.)
1998 - Nauki przyrodnicze i fotografia lotnicza w archeologii., Poznań.
Lityńska-Zając M., Wasylikowa K. (red.)
2005 - Przewodnik do badań archeobotanicznych, Poznań.
Renfrew C., Bahn P., Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka. Warszawa 2002.
Ważny T.
1999 - Dendrochronologia obiektów zabytkowych w Polsce, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
Korobkowa G. F.,
1999 - Narzędzia w pradziejach. Podstawy badania funkcji metodą traseologiczną, Toruń.
Marciniak A.,
1996 - Archeologia i jej źródła. Materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii, Warszawa.
Zielski A., Krąpiec M.,
2004 - Dendrochronologia. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: