Język łaciński OGO-HAR-LAT-4-ZO
Treści kształcenia (lekcje IX-XII z podręcznika):
1. Fleksja łacińska:
- tworzenie, stosowanie i tłumaczenie rzeczowników i przymiotników deklinacji III (ciąg dalszy),
- deklinacja IV
- deklinacja V
- zaimki wskazujące ille, hic, ipse, zaimek względny qui
- zaimki dzierżawcze (ciąg dalszy)
- stopień wyższy przymiotnika
2. Czasownik:
- infinitivus praesentis activi et passivi czterech koniugacji
- indicativus perfecti activi et passivi
- czasownik potest/possunt oraz vult/volunt
- złożenia z czasownikiem: posse/adesse/abesse
- czasownik ferre
W cyklu 2022/2023-L:
Treści kształcenia (lekcje IX-XII z podręcznika): 2. Czasownik: 3. Składnia Accusativus cum infinitivo. Zdania czasowe z cum. Zdania przyczynowe z quod. 4. Słownictwo: zwierzęta, gospodarstwo, części ciała, wojsko rzymskie, miary długości i odległości. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA
1. Student rozpoznaje, nazywa gradację i tłumaczy formy przymiotników.
2. Student rozpoznaje liczebniki oraz tłumaczy formy fleksyjne zaimkowe oraz formy fleksyjne deklinacji IV, V
3. Student rozróżnia i tłumaczy formy czasowników w stronie czynnej i biernej (czas praesens i perfectum).
4. Student nazywa, rozpoznaje elementy i tłumaczy wybrane konstrukcje składniowe języka łacińskiego oraz wybrane zdania podrzędne.
5. Student zna obowiązujące słownictwo.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student rozumie czytany i słuchany tekst łacińskie oraz potrafi znaleźć w nim wymagane informacje.
2. Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną i składniową w tłumaczeniu (teksty z podręcznika, teksty własne prowadzącego, sentencje i wyrażenia łacińskie obecnie stosowane).
3. Student formułuje ustnie i pisemnie proste zdania łacińskie.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład
2. Wykład z prezentacją multimedialną.
3. Ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań ( metoda gramatyczno- tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta.
4. Konsultacje.
5. Metody e-learningowe.
6. Metoda naturalna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić (usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem zajęć.Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny),przy czym bierze się pod uwagę finalne, czyli najlepsze oceny z poszczególnych kolokwiów oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach (⅓ oceny).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Orberg H. H., Lingua Latina per se illustrata. Pars prima. Familia Romana, 2003
2. Rominkiewicz J, Żeber I., Podstawy języka łacińskiego dla studentów prawa, Wrocław 2009
3. Ryba J., Wolanin E., Klęczar A., Homo Romanus , Kraków 2017
4. Pobiedzińska E., Jaworska A., Wilczyński S.; Porta Latina, Warszawa 2005 ( i późniejsze)
5. Korpanty J., Mały słownik łacińsko-polski, Warszawa 1992 (i późniejsze)
6. Kumaniecki K., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1977 (i późniejsze)
7. Materiały własne prowadzącego.
Lektury uzupełniające:
1.Jougan A., Słownik kościelny łacińsko- polski Poznań-Warszawa-Lublin 1958
2.Korpanty J., Słownik łacińsko-polski, Warszawa 2001
3.Samolewicz Z, Sołtysik T., Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4.Sondel J Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5.Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego Warszawa 1979
6.Wikarjak J. Gramatyka opisowa języka łacińskiego Warszawa 1978 / i późniejsze/
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Średnia liczba godzin pracy studenta st. stacjonarne Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 25-30 godzin Konsultacje 10 godzin Przygotowanie się do zajęć, lektury 25 godzin Razem 65 godzin |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: