Promocja zdrowia PS-NL>Prozdr-w
- Zdrowie i uwarunkowania zdrowia.
- Istota i zadania edukacji zdrowotnej. Modele edukacji zdrowotnej.
- Szkoła promująca zdrowie.
- Stan zdrowia ludności.
- Wybrane czynniki stylu życia i zachowania zdrowotne (aktywność fizyczna, sposób odżywiania, palenie tytoniu, picie alkoholu, stres, badania profilaktyczne) i ich wpływ na zdrowie jednostki i populacji
- Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia.
- Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia.
- Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie.
- Programy promocji zdrowia.
- Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych.
W cyklu 2022/2023-L:
- Zdrowie i uwarunkowania zdrowia. - Istota i zadania edukacji zdrowotnej. Modele edukacji zdrowotnej. - Szkoła promująca zdrowie. - Stan zdrowia ludności. - Wybrane czynniki stylu życia i zachowania zdrowotne (aktywność fizyczna, sposób odżywiania, palenie tytoniu, picie alkoholu, stres, badania profilaktyczne) i ich wpływ na zdrowie jednostki i populacji - Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia. - Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia. - Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie. - Programy promocji zdrowia. - Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować promocję zdrowia i odróżnić ją od profilaktyki zdrowotnej, zna podstawowe założenia promocji zdrowia.
Student potrafi zaprojektować program promocji zdrowia adresowany do społeczności lokalnej.
Student potrafi efektywnie pracować w małej grupie.
Student wykazuje otwartość dla współpracy z indywidualnymi osobami, rodzinami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach.
2. Kolokwium zaliczeniowe z treści poruszanych na zajęciach.
3. Wykonanie prezentacji i referatu z wybranego problemu dotyczącego promocji zdrowia (ćwiczenia).
4. Aktywność na zajęciach.
Ocena ostateczna:
Na ocenę z wykładów składa się:
• spełnienie warunku 1 (przynajmniej 80% obecności) – 20% składowej oceny zaliczenia
• spełnienie warunku 2 – 80% składowej oceny zaliczenia
Na zaliczenie ćwiczeń składa się:
• spełnienie warunku 1 (przynajmniej 80% obecności) – 20% składowej oceny zaliczenia
• spełnienie warunku 3 – 50 % składowej zaliczenia
• spełnienie warunku 4 – 30 % składowej zaliczenia
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Karski J. Promocja Zdrowia – praktyka i teoria. CeDeWu. Warszawa 2003.
2. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007.
3. Borzucka-Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków 2006.
4. Wojnarowska B., Kapica M. (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Ostrowska A., Prozdrowotne style życia. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna” 1997; nr 10-11.
2. Bożkowa K., Opieka zdrowotna nad rodziną, Warszawa 1994.
3. Sadowski Z., Promocja zdrowia. Szanse i konieczność. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna”, 1995, nr 3-4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: