Przedmiot fakultatywny PS-PSY-SL>Przfak-w
Treści kształcenia:
1. Osoby chorujące psychicznie w Polsce:
1) Najczęściej występujące choroby psychiczne;
2) Przyczyny, niespecyficzne objawy i przebieg chorób;
3) Zaburzenia psychiczne charakterystyczne dla różnych okresów życia;
2. Wsparcie instytucjonalne i środowiskowe osób chorujących psychicznie;
1) Model azylowy vs. Model środowiskowy;
3. Różnorodność potrzeb i form pomocy adresowanych do różnych grup wiekowych (dzieci i młodzież, osoby w wieku produkcyjnym, seniorzy);
4. Formy wsparcia rodziny osoby chorującej psychicznie i jej rola w procesie zdrowienia;
5. Profesjonalna postawa pracownika socjalnego w procesie pracy z osobą chorującą psychicznie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student rozróżnia wybrane choroby psychiczne – zna specyficzne objawy, rokowania, statystykę dotyczącą częstotliwości występowania chorób psychicznych w Polsce;
2. Student potrafi wskazać różnorodne usługi społeczne kierowane do osób chorujących psychicznie w Polsce;
3. Student zna rodzaje wsparcia kierowane do rodzin osób chorujących psychicznie, potrafi zdefiniować korzyści wynikające ze wspierającego uczestnictwa rodziny w procesie zdrowienia;
4. Student zna pojęcie empowermentu i prawa do samostanowienia.
5. Student powiada wiedzę na temat podstawowych zasad i technik skutecznej komunikacji z osobą chorującą psychicznie.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi zidentyfikować objawy wskazujące na problemy psychiczne osoby;
2. Student potrafi zaprojektować działania wspierające adekwatne do potrzeb osoby chorującej psychicznie z wykorzystaniem dostępnych form wsparcia instytucjonalnego i społecznego;
3. Student potrafi zdiagnozować potrzeby rodziny osoby chorującej psychicznie i zaoferować odpowiadające im wsparcie;
4. Student potrafi wykorzystać zasady i techniki skutecznej komunikacji w procesie pracy z osobą chorującą psychicznie.
KOMPETENCJE (POSTAWY):
1. Student skutecznie dobiera metody i formy pomocy do indywidualnych potrzeb i problemów osób chorujących psychicznie i ich rodzin, uwzględniając przy tym okoliczności i punkt widzenia odbiorców działań;
2. Student potrafi stosować techniki skutecznej komunikacji w procesie pracy z osobą chorującą psychicznie i jej rodziną.
3. Student rozumie potrzebę przyjmowania postawy akceptacji i otwartości w toku realizacji procesu pomocowego.
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Prezentacja multimedialna, 2. Dyskusja, 3. Burza mózgów, 4. Studium przypadku, 5. Praca z tekstem.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. zaliczenie na ocenę 70%,
2. ocenianie ciągłe – 30%.
Literatura
Lektury podstawowe:
Wciórka, Wciórka, Osoby chore psychiczne w społeczeństwie, Komunikat z badań, CBOS, Warszawa, 2008
Cechnicki A, Bielańska A, Kaszyński H, Liberadzka A. (red.). Umacnianie i zdrowienie. Trzeba dać świadectwo. Kraków: Oficyna Wyd. Text: 2009.
Brodniak W. (2000) Choroba w świadomości społecznej, Warszawa, Oficyna Naukowa;
Lektury uzupełniające:
Kaszyński H. (2004) Socjologiczna praca socjalna. W trosce o zdrowie psychiczne, Kraków, Instytut Socjologii UJ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: