Elementy polityki społecznej PS-SL>Elepol-c
Szczególnie ważne jest ukazanie istotnego celu każdej „zdrowej” polityki społecznej, jakim są działania (opiekuńcze, aktywizujące i prognostyczne) państwa, samorządów i organizacji pozarządowych na rzecz zaspokajania egzystencjalnych, życiowych, socjalnych potrzeb ludzi tworzących społeczeństwo. Aby tego rodzaju działania podjąć niezbędne jest rozeznanie zakresów i kontekstów polityki społecznej, jej uwarunkowań ustrojowo-politycznych, materialnych, duchowych, kulturowych i organizacyjnych związanych z realizowanym modelem tej polityki. Ważna jest wiedza na temat sektorów, podmiotów, poziomów i organizacji polityki społecznej. Aby spojrzeć całościowo na poszczególne zagadnienia, trzeba zwrócić uwagę na przyjmowane wartości i zasady, jak również style i instrumenty polityki społecznej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student posiada wiedzę na temat podstawowym problemów, jakie podejmuje polityka społeczna ujmowana w sensie działalności praktycznej oraz dyscypliny naukowej.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować współczesne problemy społeczne w obszarze rodziny, demografii, zatrudnienia, warunków i ochrony pracy, ochrony zdrowia, oświaty i wychowania, zabezpieczenia społecznego i opieki społecznej, prewencji – zwalczania zjawisk patologii społecznej, mieszkalnictwa – kojarząc je z zadaniami i celami polityki społecznej.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
Student umie formułować i uzasadniać własne opinie na temat polityki społecznej podejmowanej przez poszczególne jej podmioty, mając na względzie cieszącą się niemal powszechnym uznaniem w Polsce personalistyczną aksjologię i etykę.
Kryteria oceniania
WIEDZA
Student posiada wiedzę na temat podstawowym problemów, jakie podejmuje polityka społeczna ujmowana w sensie działalności praktycznej oraz dyscypliny naukowej – aktywna dyskusja.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować współczesne problemy społeczne w obszarze rodziny, demografii, zatrudnienia, warunków i ochrony pracy, ochrony zdrowia, oświaty i wychowania, zabezpieczenia społecznego i opieki społecznej, prewencji – zwalczania zjawisk patologii społecznej, mieszkalnictwa – kojarząc je z zadaniami i celami polityki społecznej – aktywna dyskusja.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
Student umie formułować i uzasadniać własne opinie na temat polityki społecznej podejmowanej przez poszczególne jej podmioty, mając na względzie cieszącą się niemal powszechnym uznaniem w Polsce personalistyczną aksjologię i etykę – wypracowanie.
Obecność na zajęciach (ćwiczeniach) obowiązkowa (możliwe są dwie nieobecności: pozostałe muszą być zaliczone w godzinach przewidzianych na konsultacje)
Literatura
Lektury podstawowe:
1. J. Mazur, Pro familia et societate. Wybrane zagadnienia polityki społecznej, Kraków 2019.
2. Polityka społeczna. Podręcznik akademicki, red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa 2009.
Lektury uzupełniające:
1. Praca kluczem polityki społecznej. Materiały sympozjum w 25-lecie wydania encykliki „Laborem exercens” Jana Pawła II, red. J. Mazur, Lublin 2007.
2. Polityka społeczna. Teorie – pojęcia – problemy, red. M. Lavalette, A. Pratt, Warszawa 2010.
3. «Caritas in veritate» zasadą polityki społecznej, red. T. Adamczyk, J. Mazur, Lublin 2011.
4. K. Podoski, W. Turnowiecki, Polityka społeczna, Gdańsk 2003.
5. J. Auleytner, Polska polityka społeczna. Ciągłość i zmiany, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: