Metodologia badań społecznych PS-SL>Metbad-w
1. Metod, technik i narzędzi badawczych.
2. Formułowania problemów badawczych.
3.Projekt naukowy..
4. Badania ilościowe cd.
5. Badania jakościowe cd.
6. Analiza badań.
7. Statystyka w badaniach naukowych.
8. Pisanie pracy naukowej.
9. Przygotowanie do obrony pracy licencjackiej i magisterskiej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badań problemów społecznych oraz wie, jak skutecznie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania problemów badawczych, wie jak zaplanować i zrealizować ilościowe i jakościowe badanie empiryczne w celu rozpoznania problemu i postawienia diagnozy społecznej,
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej pracy socjalnej na temat struktur i instytucji i więzi pomocowych oraz ich historycznej ewolucji oraz ich praktycznych zastosowań
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów
i zjawisk społecznych oraz formułować własne hipotezy na ten temat oraz stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych rozszerzonych o umiejętność pogłębionej, teoretycznej oceny tych zjawisk z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz doskonalenia swoich umiejętności społecznych i zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Student umie zaangażować się w przygotowanie i realizację projektów społecznych; potrafi przewidzieć wielokierunkowe konsekwencje swojej działalności
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Literatura
Lektury podstawowe:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.
Boczkowski Andrzej, Badania ilościowe i jakościowe w socjologii. Między separacją epistemologiczną a praktyczną komplementarnością, „Roczniki Nauk Społecznych” 2018, tom 10 (46), nr 4, s. 63-80.
Geisler R., Zastosowanie metod badań jakościowych w analizach rodzin osób bezrobotnych, „Family Forum” 2013, nr 3, s. 41-54.
Frankfort-Nachmias Ch; Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wyd. Impuls, Kraków 1996.
Sołoma L., Metody i techniki badan socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. UWM, Olsztyn 1995.
Skowrońska A., Badania w pomocy społecznej, Wyd. CRZL, Warszawa 2013.
Tarka P., Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych, „Wiadomości statystyczne” 2017, rok LXII, 3 (670), s. 16-27.
Topolewska M., Alimenty. Jak szybko dostać pieniądze na dziecko, Dziennik Gazeta Prawna 3/2019.
Lektury uzupełniające:
Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. US, Katowice 1991.
Mayntz R., Holm K.: Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Sląsk, Katowice 1995.
Wieczorkowska G.; Wierzbiński J., Statystyka. Analiza badań społecznych, Wyd. Scholar, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: