Organizacja pracy asystenta rodziny PS-SL>Orgpra-c
Zajęcia dotyczą praktycznych aspektów pracy z rodziną w tym: obowiązujących uregulowań prawno-formalnych, rozumienia roli asystenta rodziny oraz celu , zasad, metod i stosowanych przez niego technik .
Omówiona zostanie problematyka rodzinna, charakter problemów doświadczanych przez rodzinę. Studenci poznają sposoby udzielania wsparcia rodzinie w ramach instytucji pomocy społecznej, zwłaszcza działań asystenta rodziny.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, kulturalnych i pomocowych związanych z osobami wymagającymi pracy socjalnej i pomocy społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu oceny
i prognozowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności socjalnej.
KOMPETENCJE:
1. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Kryteria oceniania
1. Wykład - zaliczenie na podstawie pracy pisemnej dotyczącej sporządzenia planu pracy z rodziną w oparciu o doświadczenia rodzinne bohaterów książki „Poczwarka” Doroty Terakowskiej (min. 3 strony).
2. Ćwiczenia – zaliczenie z oceną na podstawie kolokwium (5 pytań otwartych).
3. Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecności na ćwiczeniach; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Żukiewicz A., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011.
2. Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Warszawa 2011.
3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Katowice 2011.
4. Regulska A., Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Gładysz E. (red.), Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, Warszawa 2014.
5. Regulska A., Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014.
6. Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Katowice 2011.
7. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
Lektury uzupełniające:
1. Kita B., Repelewicz-Iwaniuk A., Standard świadczenia pracy asystenta rodziny w m. st. Warszawa” jako przykład zastosowania elementów Dialogu Motywującego w pracy z rodzinami z wieloma problemami, w: Jaraczewska J.M., Krasiejko I. (red.), Dialog Motywujący w teorii i praktyce. Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Toruń 2012.
2. Krasiejko I., Asystentura rodziny – rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa 2016, dostęp www.asystentrodziny.info.
3. Szpunar M. (red.), Asystentura rodziny. Analiza efektywności specjalizacji pracy socjalnej w kontekście projektu systemowego MOPS w Gdyni „Rodzina bliżej siebie”, Gdynia 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: