Promocja zdrowia PS-SL>Prozdr-c
Rola (miejsce i zadania) dietetyka w kształtowaniu pożądanych nawyków żywieniowych w rodzinie i społeczeństwie–możliwości i ograniczenia. Promowanie zdrowego stylu życia i odżywiania.
Zasady tworzenia programu edukacji zdrowotnej.
Promocja zdrowia i prawidłowego odżywiania się. Marketing społeczny w promowaniu zdrowego odżywiania się.
Kampanie społeczne promujące działania prozdrowotne.
Promocja zdrowia i żywienie w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. Opracowanie programu edukacji zdrowotnej z zakresu profilaktyki chorób nowotworowych.
Promocja zdrowia i prawidłowego odżywiania się skierowana do dzieci i młodzieży wieku szkolnym. Promocja zdrowia wśród seniorów
W cyklu 2022/2023-L:
- Zdrowie i uwarunkowania zdrowia. - Istota i zadania edukacji zdrowotnej. Modele edukacji zdrowotnej. - Szkoła promująca zdrowie. - Stan zdrowia ludności. - Wybrane czynniki stylu życia i zachowania zdrowotne (aktywność fizyczna, sposób odżywiania, palenie tytoniu, picie alkoholu, stres, badania profilaktyczne) i ich wpływ na zdrowie jednostki i populacji - Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia. - Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia. - Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie. - Programy promocji zdrowia. - Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych. |
W cyklu 2023/2024-L:
- Zdrowie i uwarunkowania zdrowia. - Istota i zadania edukacji zdrowotnej. Modele edukacji zdrowotnej. - Szkoła promująca zdrowie. - Stan zdrowia ludności. - Wybrane czynniki stylu życia i zachowania zdrowotne (aktywność fizyczna, sposób odżywiania, palenie tytoniu, picie alkoholu, stres, badania profilaktyczne) i ich wpływ na zdrowie jednostki i populacji - Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. Rola ochrony zdrowia w kształtowaniu prawidłowego stylu życia. - Ocena sytuacji epidemiologicznej populacji jako podstawa planowania działań z zakresu promocji zdrowia. - Rola instytucji publicznych w promocji zdrowia. Finansowanie programów promujących zdrowie. - Programy promocji zdrowia. - Identyfikowanie zachowań zdrowotnych i formułowanie problemów oraz potrzeb zdrowotnych jednostek, grup i społeczności lokalnych. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować promocję zdrowia i odróżnić ją od profilaktyki zdrowotnej, zna podstawowe założenia promocji zdrowia.
Student potrafi zaprojektować program promocji zdrowia adresowany do społeczności lokalnej.
Student potrafi efektywnie pracować w małej grupie.
Student wykazuje otwartość dla współpracy z indywidualnymi osobami, rodzinami, grupami wsparcia i instytucjami pracującymi na rzecz zdrowia społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach.
2. Kolokwium zaliczeniowe z treści poruszanych na zajęciach.
3. Wykonanie prezentacji i referatu z wybranego problemu dotyczącego promocji zdrowia (ćwiczenia).
4. Aktywność na zajęciach.
Ocena ostateczna:
Na ocenę z wykładów składa się:
• spełnienie warunku 1 (przynajmniej 80% obecności) – 20% składowej oceny zaliczenia
• spełnienie warunku 2 – 80% składowej oceny zaliczenia
Na zaliczenie ćwiczeń składa się:
• spełnienie warunku 1 (przynajmniej 80% obecności) – 20% składowej oceny zaliczenia
• spełnienie warunku 3 – 50 % składowej zaliczenia
• spełnienie warunku 4 – 30 % składowej zaliczenia
- Osiągnięcie minimum 60 % - zaliczenie wykładów
- Osiągnięcie minimum 60 % – zaliczenie ćwiczeń
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Karski J. Promocja Zdrowia – praktyka i teoria. CeDeWu. Warszawa 2003.
2. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007.
3. Borzucka-Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków 2006.
4. Wojnarowska B., Kapica M. (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Ostrowska A., Prozdrowotne style życia. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna” 1997; nr 10-11.
2. Bożkowa K., Opieka zdrowotna nad rodziną, Warszawa 1994.
3. Sadowski Z., Promocja zdrowia. Szanse i konieczność. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna”, 1995, nr 3-4.
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: 1. Karski J. Promocja Zdrowia – praktyka i teoria. CeDeWu. Warszawa 2003. 2. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007. 3. Borzucka-Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków 2006. 4. Wojnarowska B., Kapica M. (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Ostrowska A., Prozdrowotne style życia. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna” 1997; nr 10-11. 2. Bożkowa K., Opieka zdrowotna nad rodziną, Warszawa 1994. 3. Sadowski Z., Promocja zdrowia. Szanse i konieczność. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna”, 1995, nr 3-4. |
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: 1. Karski J. Promocja Zdrowia – praktyka i teoria. CeDeWu. Warszawa 2003. 2. Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007. 3. Borzucka-Sitkiewicz K., Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków 2006. 4. Wojnarowska B., Kapica M. (red.), Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania. Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Ostrowska A., Prozdrowotne style życia. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna” 1997; nr 10-11. 2. Bożkowa K., Opieka zdrowotna nad rodziną, Warszawa 1994. 3. Sadowski Z., Promocja zdrowia. Szanse i konieczność. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna”, 1995, nr 3-4. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: