Treści kształcenia:
1. Rynek pracy w Polsce:
1) Podstawowe pojęcia dotyczące zagadnienia.
2) Instytucje i programy działające w obszarze rynku pracy.
2. Formy wsparcia osób pozostających bez pracy, rodzaje i skuteczność świadczonego wsparcia;
3. Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy;
4. Profesjonalna postawa pracownika socjalnego w procesie pracy z osobą pozostającą bez pracy.
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
1 Student zna podstawowe definicje i pojęcia dotyczące bezrobocia i rynku pracy.
2 Student ma wiedzę na temat skali bezrobocia w Polsce, w regionie i miejscowości,
w której mieszka.
3 Student posiada wiedzę na temat trendów rynku pracy w Polsce.
4 Student posiada wiedzę na temat źródeł informacji o rynku pracy i bezrobociu w Polsce.
5 Student ma wiedzę na temat instytucji, programów i instrumentów aktywizacji zawodowej funkcjonujących w obszarze rynku pracy w Polsce, w tym adresowanych do osób z niepełnosprawnościami.
UMIEJĘTNOŚCI:
1 Student potrafi wyszukać i zinterpretować informacje na temat bezrobocia i trendów rynku pracy w Polsce i regionie dla poszczególnych grup.
2 Student potrafi wskazać instytucje zajmujące się rynkiem pracy w Polsce oraz regionie, w którym mieszka.
3 Student potrafi znaleźć programy pomocowe realizowane na rzecz osób bezrobotnych w swoim rejonie zamieszkania.
4 Student potrafi wskazać rodzaje podmiotów działających na rzecz osób wykluczonych z rynku pracy oraz wskazać grupy osób, do których adresowana jest ich działalność.
5 Student potrafi scharakteryzować różnice pomiędzy chronionym a otwartym rynkiem pracy, a także formy aktywizacji zawodowej.
KOMPETENCJE (POSTAWY):
1 Student potrafi interpretować informacje dotyczące poziomu bezrobocia, wskaźnika zatrudnienia, aktywności zawodowej i przewidywać trendy rynku.
2 Student skutecznie dobiera metody i formy pomocy do indywidualnych potrzeb i problemów osób pozostających bez pracy, uwzględniając przy tym okoliczności i punkt widzenia odbiorców działań.
3 Student rozumie potrzebę przyjmowania postawy akceptacji i otwartości w toku realizacji procesu pomocowego.