Wprowadzenie do pracy socjalnej PS-SL>Wprdo-c
Treści kształcenia:
1. Istota i cel pracy socjalnej
2. Źródła i formy zorganizowanej pomocy drugiemu człowiekowi od starożytnych Chin do powsta-nia pracy socjalnej.
3. Podstawowe definicje pracy socjalnej .
4. Praca socjalna a pomoc społeczna.
5. Rodzaje i kategorie trudnych sytuacji życiowych.
6. Praca socjalna i pomoc społeczna.
7. Rodzaje pomocy, sposoby pomagania, teorie samopomocy.
8. Naukowe podstawy pracy socjalnej.
9. Praca socjalna a inne nauki.
10. Cele, założenia i formy pracy socjalnej.
11. Podstawowe zadania pracy socjalnej.
12. Cechy, cele i zadania pracownika socjalnego.
13. Praca socjalna we współczesnym świecie.
14. Problemy społecznego funkcjonowania.
15. Praktyka pracy socjalnej z jednostkami.
17. Praktyka pracy socjalnej z grupami.
18. Praktyka pracy socjalnej ze społecznością.
19. Zagadnienia administracji i procesów pokrewnych w pracy socjalnej.
20. Poradnictwo – mediacja – rzecznictwo.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
Ps_1_p_K_W01, P6S_WG Posiada wiedzę na temat historii pomocy społecznej w Polsce i na świecie (w tym roli Kościoła katolickiego) oraz na temat istoty, celów, i metod pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ps_1_p_K_U01, P6S_UW Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów.
KOMPETENCJE:
Ps_1_p_K_K01 Jest zdolny i dostrzega znaczenie kontynuacji uczenia się w formie samokształcenia oraz zorganizowanych form podnoszenia kompetencji zawodowych
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Prezentacja multimedialna
2. Praca indywidualna i grupowa
3. Wykład problemowy,
4. Dyskusja.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Egzamin ustny.
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: - potrafi efektywnie posługiwać się fachową terminologią z pracy socjalnej, ukazując jej miejsce w systemie nauk społecznych oraz relacje do innych nauk;
- zna metody z zakresu pracy socjalnej.
- potrafi efektywnie prezentować i dyskutować na temat wybranych aspektów pracy socjalnej w Polsce i na świecie;
- potrafi wyliczyć i przedstawić głównych przedstawicieli pracy socjalnej;
- potrafi wymienić i analizować najważniejsze procesy społeczne i ich wpływ na kształtowanie się pracy socjalnej.
- potrafi rozpoznać, opisać i scharakteryzować problemy społeczne współczesnego świata oraz stojące przed pracownikiem socjalnym wyzwania.
- potrafi wskazać główne uwarunkowania etyczne zawodu pracownika socjalnego.
- definiuje pracownika socjalnego jako realizatora wartości.
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- zna interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej.
- zna genezę tworzenia się tej dyscypliny.
- posiada wiedzę o podstawowej terminologii z zakresu pracy socjalnej;
- posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka.
KOMPETENCJE – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy:
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności;
- ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny i wymagania egzaminacyjne:
na ocenę 2
Student nie spełnia kryteriów uzyskania oceny 3. Nie potrafi dostatecznie posługiwać się fachową terminologią z pracy socjalnej, ukazując jej miejsce w systemie nauk społecznych oraz relacje do innych nauk. Ponad to student nie potrafi efektywnie prezentować i dyskutować na temat wybranych aspektów pracy socjalnej w Polsce i na świecie oraz nie potrafi:
- wyliczyć i przedstawić głównych przedstawicieli pracy socjalnej;
- wymienić i analizować najważniejsze procesy społeczne i ich wpływ na kształtowanie się pracy socjalnej;
- rozpoznać, opisać i scharakteryzować problemy społeczne współczesnego świata oraz stojące przed pracownikiem socjalnym wyzwania;
- wskazać główne uwarunkowania etyczne zawodu pracownika socjalnego;
- zdefiniować pracownika socjalnego jako realizatora wartości.
Nie przygotował referatu i prezentacji oraz nie przeprowadził wywiadu środowiskowego.
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 3
Potrafi dostatecznie posługiwać się fachową terminologią z pracy socjalnej, ukazując jej miejsce w systemie nauk społecznych oraz relacje do innych nauk. Ponad to student potrafi efektywnie prezentować i dyskutować na temat wybranych aspektów pracy socjalnej w Polsce i na świecie jednak nie potrafi:
- wyliczyć i przedstawić głównych przedstawicieli pracy socjalnej;
- wymienić i analizować najważniejsze procesy społeczne i ich wpływ na kształtowanie się pracy socjalnej;
- rozpoznać, opisać i scharakteryzować problemy społeczne współczesnego świata oraz stojące przed pracownikiem socjalnym wyzwania;
- wskazać główne uwarunkowania etyczne zawodu pracownika socjalnego;
- zdefiniować pracownika socjalnego jako realizatora wartości.
Przygotował referat i prezentację oraz przeprowadził wywiad środowiskowy.
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 4
Potrafi dobrze posługiwać się fachową terminologią z pracy socjalnej, ukazując jej miejsce w systemie nauk społecznych oraz relacje do innych nauk. Ponad to student potrafi dobrze prezentować i dyskutować na temat wybranych aspektów pracy socjalnej w Polsce i na świecie a także umie wyliczyć i przedstawić głównych przedstawicieli pracy socjalnej oraz:
- wymienić i przeanalizować najważniejsze procesy społeczne i ich wpływ na kształtowanie się pracy socjalnej
- rozpoznać, opisać i scharakteryzować problemy społeczne współczesnego świata oraz stojące przed pracownikiem socjalnym wyzwania;
- wskazać główne uwarunkowania etyczne zawodu pracownika socjalnego;
- zdefiniować pracownika socjalnego jako realizatora wartości.
Przygotował referat i prezentację oraz przeprowadził wywiad środowiskowy.
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 5
Potrafi biegle i efektywnie posługiwać się fachową terminologią z pracy socjalnej, ukazując jej miejsce w systemie nauk społecznych oraz relacje do innych nauk. Ponad to student potrafi bardzo dobrze prezentować i dyskutować na temat wybranych aspektów pracy socjalnej w Polsce i na świecie a także umie wyliczyć i przedstawić głównych przedstawicieli pracy socjalnej oraz:
- wymienić i przeanalizować najważniejsze procesy społeczne i ich wpływ na kształtowanie się pracy socjalnej
- rozpoznać, opisać i scharakteryzować problemy społeczne współczesnego świata oraz stojące przed pracownikiem socjalnym wyzwania;
- wskazać główne uwarunkowania etyczne zawodu pracownika socjalnego;
- zdefiniować pracownika socjalnego jako realizatora wartości.
Przygotował referat i prezentację oraz przeprowadził wywiad środowiskowy.
Obecność na zajęciach: (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Du Bois B., K. Miley, Praca socjalna, t. I i II, Warszawa 1996.
2. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
3. Frysztacki K., Piątek K. (red.), Wielowymiarowość pracy socjalnej, Toruń 2002.
4. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
5. Lishman Joyce (red.): Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, Katowice 1999.
6. Młyński J., Człowiek wobec pomocy, Tarnów 2009.
7. Olubiński A., Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka, Toruń 2004.
8. Radwan – Pragłowski J., Frysztacki K., Społeczne dzieje pomocy człowiekowi. Od filantropii do pracy socjalnej, Katowice 1998.
9. Robertis D.C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1999.
10. Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998.
Lektury uzupełniające:
1. Geremek B., Świat "opery żebraczej". Obraz włóczęgów i nędzarzy w literaturach europej-skich XV-XVII wieku, Warszawa 1989.
3. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
4. Kaźmierczak T., Praca socjalna. Miedzy upośledzeniem społecznym a obywatelskością, Katowice 2006.
5. Marzec-Holka K. (red.) Społeczeństwo, demokracja, edukacja. Nowe wyzwania w pracy socjalnej, Bydgoszcz 2000.
6. Sałustowicz P., Praca socjalna. Miedzy dyscypliną a profesją, Katowice 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: