Psychologia zaburzeń psychotycznych PSY-Klin>PsychzabK
1. Kryteria diagnostyczne ICD 10, ICD 11, DSM-IV, DSM-5.
2. Wywiad ustrukturyzowany, diagnoza, poznanie narzędzi badawczych.
3. Schizofrenia, etiologia, obraz kliniczny i jej postacie.
4. Pacjent z psychozą. Zaburzenia schizotypowe, schizoafektywne i zespoły urojeniowe: rozróżnienie i kategoryzacja.
5. Specyfika leczenia szpitalnego, psychiatrycznego (rola farmakoterapii i psychiatrii środowiskowej) oraz rehabilitacja psychiatrycznej.
6. Wspierające (pomocnicze) oddziaływanie terapeutyczne indywidualne, grupowe oraz współpraca z rodziną chorego.
7. Problematyka życia z „piętnem” choroby psychicznej. Rola psychoedukacji w walce ze stygmatyzacją psychicznie chorego.
8. Analiza przypadków.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W13) Student ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów psychicznych w odniesieniu do psychologii zaburzeń psychotycznych, potrafi różnicować pomiędzy normą i patologią, jak również identyfikować tendencje rozwojowe obserwowanych zjawisk
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U01) potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii zaburzeń psychotycznych w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K07) okazuje szacunek wobec pacjenta chorego psychicznie oraz troskę o jego dobro; cechuje go postawa zrozumienia i akceptacji wobec drugiego człowieka, którego traktuje podmiotowo
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Prezentacje multimedialne, film, analiza literatury.
2. Praca w grupach.
3. Dyskusja dydaktyczna.
4. Analiza przypadku.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność).
2. Znajomość literatury i przygotowywanie się do zajęć.
3. Kolokwium zaliczeniowe z oceną w formie pisemnego testu jednokrotnego wyboru z zakresu literatury podstawowej oraz treści prezentowanych na konwersatorium.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Birchwood, M., Jackson, Ch. (2006). Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP
2. Gabbard, G.O. (2009). Psychiatria psychodynamiczna w praktyce klinicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ. (Rozdział 7: Schizofrenia).
3. Morrison, J. (2016). DSM-5 Bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów. Kraków: Wydawnictwo UJ. (Rozdział 2: Zaburzenia ze spektrum schizofrenii i inne zaburzenia psychotyczne).
4. Seligman, M., Walker, E., Rosenhan, D. (2017). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (Rozdział 10 Schizofrenie).
Lektury uzupełniające:
1. Beck, A., Rector, N., Stolar, N., Grant, P. (2010). Schizofrenia w ujęciu poznawczym. Teoria, badania i terapia. Kraków: Wydawnictwo UJ.
2. De Masi, F. (2016). Podatność na psychozę. Warszawa: Oficyna Ingenium. (Rozdział 1: Wybrane psychoanalityczne modele psychozy).
3. Kępiński, A. (2012). Schizofrenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
4. Remberk, B. (2015). Psychozy o wczesnym początku: diagnoza, przebieg i rokowanie. Warszawa: IPiN.
5. Saks, E. (2014). Schizofrenia. Moja droga przez szaleństwo. Warszawa: Burda Media Polska.
6. Wilczek-Rużyczka, E. (2007). Komunikowanie się z chorym psychicznie. Lublin: Wydawnictwo Czelej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: