Diagnoza psychologiczna obserwacja i wywiad PSY-SJ>DPOW-IIIr
1. Techniki diagnostyczne - przegląd podstawowych narzędzi pracy psychologa- diagnosty. Specyfika i znaczenie technik obserwacyjnych w postępowaniu diagnostycznym. Tworzenie kategorii obserwacyjnych. Skale szacunkowe. Ćwiczenia w obserwowaniu i interpretowaniu zachowań. Specyfika wywiadu psychologicznego. Pytania- narzędzia wywiadu. Praktyka i przeprowadzanie wywiadu. 2. Modele postępowania diagnostycznego.3. Badanie psychologiczne jako specyficzna interakcja społeczna. 4. Podstawowe kompetencje psychologa-diagnosty. 5. Interpretacja wywiadu. 6. wywiad w kontekstach diagnostycznych i terapeutycznych - możliwości wykorzystywania
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
PPMpK_W05 student ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup
PPMpK_W10 Student prezentuje pogłębioną wiedze o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, istotnych z punktu widzenia psychologii; zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia pomiaru oraz opisu odpowiednie dla psychologii
PPMpK_U02 Student prezentuje pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania informacji oraz oceny ich źródeł, potrafi formułować na ich podstawie sądy krytyczne i przekazywać je w różnej formie
PPMpK_U05 Student potrafi w sposób jasny i spójny formułować pisemnie i ustnie wypowiedzi o charakterze ekspertyzy psychologicznej
PPMpK_K-07 Student okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, oraz troskę o ich dobro, cechuje go postawa zrozumienia i akceptacji wobec drugiego człowieka, którego traktuje podmiotowo
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
1. Aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności).
2. Przeprowadzenie jednego badania obserwacyjnego i jednego wywiadu, sporządzenie raportu na piśmie i przedstawienie do oceny.
3. Aktywność na zajęciach
Literatura
Wprowadzenie do obserwacji jako metody diagnostycznej
Kowalik, S. (2000), Obserwacja, wywiad i rozmowa psychologiczna. W: J. Strelau (red.), Podręcznik psychologii, t.1. s.438-445. Gdańsk: GWP
Obserwacja zachowań niewerbalnych jako metoda diagnostyczna
Suchańska A.(2007), Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie (część III – r. 3 „Zachowania niewerbalne jako źródło danych diagnostycznych”)
Zamknięte metody zbierania danych obserwacyjnych
Stęplewska-Żakowicz, K. (2008). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. (r. 2.3.3.2 Sposoby nadawania struktury procesowi obserwowania - s. 80-88)
Brzezińska A., Brzeziński J. (2006). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, w: Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. (red. Brzeziński), PWN (s. 232-256 i 289-305).
Planowanie obserwacji psychologicznej
Stęplewska-Żakowicz, K. (2008). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. (r. 2.3.3.1 Rodzaje obserwacji - s. 76-80)
Otwarte metody zbierania danych obserwacyjnych
Grzegołowska-Klarkowska H. (1987). Obserwacja swobodna. [w:] Szustrowa (red.) Swobodne techniki diagnostyczne: Wywiad i obserwacja. r. 4. Warszawa: Wyd. UW
Morrison J. (2012). Diagnoza psychiatryczna. Praktyczny podręcznik dla klinicystów. Kraków: WUJ – Rozdział 10 „Diagnoza a ocena stanu psychicznego” (str. 124-132).
Konstruowanie arkusza obserwacyjnego - ćwiczenia praktyczne. 7-15. Prezentacja badań 1.
Shaughnessy J., Zechmeister E., Zechmeister J., (2002), Metody badawcze w psychologii (rozdz. 3: Obserwacja). Gdańsk: GWP
Praktyczne wykorzystywanie obserwacji w diagnozie psychologicznej. Prezentacja badań 2
Suchańska A.(2007), Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie (część III – r. 3 „Zachowania niewerbalne jako źródło danych diagnostycznych”)
8.Charakterystyka wywiadu psychologicznego.
Stemplewska - Żakowicz, K. (2009).O różnorodności form wywiadu oraz prób jej uporządkowania. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny tom 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP. Str.17-30
9. Metoda wywiadu w psychologii. Rodzaje.
Stemplewska - Żakowicz, K. (2009). Metoda wywiadu w psychologii. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP. Str.31-99
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Poznań: Wydawnictwa Akademickie. Rozdział 3 „Jak wybrać optymalną formę rozmowy”. Str. 129-141.
10. Kontakt diagnostyczny, definicja i specyfika.
Engel-Bernatowicz, A. (2009). Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.), Wywiad psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem str.54-80
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Relacja diagnostyczna. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K. (red.), Wywiad psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Str. 27-53
11. Pytania w wywiadzie diagnostycznym: rodzaje i funkcje pytań, język wywiadu.
Ustjan, D. (2009), Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Str.152-187
Romanowska, K. (2009). Opór, praca z oporem. W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny tom 2. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Str.188-213
12. Wywiad - struktura i intepretacja
Stemplewska - Żakowicz, K. (2009).Jak zrobić dobry wywiad (recepta metodologiczna). W: Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP. Str. 90-112.
Grzesiak - Feldman, M. (2009). Kilka słów o sztuce interpretacji. W:Stemplewska-Żakowicz, K. i Krejtz, K.(red.), Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: PTP. Str.117-128.
13-15. Wywiad w kontekstach praktycznych
Morrison, J. (2015). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: WUJ. Rozdział 2, 5,
Morrison, J. (2015). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: WUJ. str 122-127
Morrison, j. i Flegel, K. (2018) Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: WUJ Rozdział 2
Miller, W. R., Rollnick, S. (2010). Wywiad motywujący. Kraków: WUJ. Rozdział 1. Dlaczego ludzie się zmieniają? Rozdział 4. Czym jest wywiad motywujący
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: