Przyrodnicze i kulturowe obrazy świata PSY-SJ>PrzyrodobrW
1. „Obraz świata’ i „światopogląd” – definicje pojęć
2. Najważniejsze „obrazy świata” i „światopoglądy” w dziejach myśli zachodniej
3. „Obraz świata’ i „światopogląd” w filozofii Wilhelma Diltheya
4. Nietzsche i Husserl o „obrazach świata” i „światopoglądach”
5. „Psychologia światopoglądu” wg Karla Jaspersa
6. „Czas światoobrazu”- Martin Heidegger
7. Wittgenstein o „obrazach świata” i „światopoglądach”
8. „Schematy konceptualne” i „reifikacje” – Davidson, Berger i Luckmann
9. Postmodernistyczne koncepcje „światopoglądów” i „obrazów świata”
10. „Obrazy świata” i „światopoglądy” w naukach ścisłych
11. „Obrazy świata” i „światopoglądy” w psychologii
12. „Obrazy świata” i „światopoglądy” w socjologii i antropologii kulturowej
13. „Obrazy świata” i „światopoglądy” a hermeneutyka
14. Językowe tło kształtowania się „obrazów świata” i „światopoglądów”
15. Jak obchodzić się z „obrazami świata” i „światopoglądami”?
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
E_1 Student potrafi wskazać miejsce psychologii wśród innych dziedzin nauki, (nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i innych), wie, co jest przedmiotem psychologii oraz rozumie metodologiczne powiązania z innymi dziedzinami nauki, na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną współpracę ze specjalistami spoza psychologii [P7S_WK]
E_2 Student ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup [P7S_WG]
UMIEJĘTNOŚCI:
E_3 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powią-zanych z nią dziedzin w celu analizy przyczyn i przebiegu procesów psychicznych, zachowania jedno-stek oraz zjawisk zachodzących w społeczeństwie [P7S_UW]
KOMPETENCJE:
E_4 szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe, w szczególności cywilizacji łacińskiej, rozumie ich rolę w psychologicznym rozumieniu jednostki i społeczności [P7S_KR]
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1 Wykład informacyjny
M_2 Wykład problemowy
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1 Egzamin mający na celu sprawdzenie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu
Literatura
Lektury podstawowe:
1. M. Heller, Naukowy obraz świata a zadanie teologa, w: M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i naukach przyrodniczych, Tarnów 1996, s. 13-27.
2. W. Krajewski, Naukowy obraz świata a filozofia. Wzajemne oddziaływanie, w: A. Latawiec, A. Lemańska (red.), Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, Warszawa 1998, s. 78-84.
3. J. Bremer, Dwa obrazy świata: manifestujący się i naukowy, „Roczniki Filozoficzne” 50, 2012, s. 27-49.
Lektury uzupełniające:
1. D. Leszczyński, Struktura poznawcza i obraz świata, Wrocław 2010.
2. R. Tarnas, Dzieje umysłowości zachodniej, tłum. M. Filipczuk, J. Ruszkowski, Warszawa: Zysk i S-ka 2002.
3. N. M. Wildiers, Obraz świata a teologia, tłum. J. Doktór, Warszawa 1985.
4. A. Latawiec, A. Lemańska (red.), Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, Warszawa 1998.
5. M. Heller, Wszechświat u schyłku stulecia, Kraków 1994.
6. A. Lemańska, Kilka uwag o współczesnych obrazach świata, w: A. Latawiec, A. Lemańska (red.), Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata, Warszawa 1998, s. 140-151.
7. D. Naugle, Worldview. The History of a Concept, Grand Rapids: William B. Eerdmans Publis-hing Company, 2002.
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Obecność na wykładzie obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności. Ze względu na zdalny charakter zajęć Student jest zobowiązany do włączenia kamerki internetowej podczas wykładu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: