Logika ogólna - wprowadzenie PSY-SJ-p>logikaćw
1. Kategorie semantyczne, zdania, spójniki zdaniowe.
2. Klasyczny rachunek zdań; wynikanie i wnioskowanie.
3. Elementy klasycznej teorii zbiorów. Relacje.
4. Elementy klasycznej teorii nazw.
5. Elementarna teoria definicji.
6. Predykaty i kwantyfikatory.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Wiedza ugruntowana dotycząca wymienionych zagadnień.
2. Wiedza ogólna o pewnych problemach badanych przez logików.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Umiejętność rozpoznania struktury formalnej wypowiedzi.
2. Umiejętność sprawdzenia poprawności wnioskowań.
KOMPETENCJE:
1. Student powinien potrafić na podstawie uzyskanej wiedzy i umiejętności, samodzielnie bez niczyjej pomocy, zanalizować dowolny tekst pod względem jego podstawowych właściwości logicznych.
2. Student powinien potrafić samemu formułować swoje poglądy za pomocą pełnych, samodzielnych zdań, w sposób jasny i precyzyjny oraz swoje przekonania umieć odpowiednio uzasadnić.
Kryteria oceniania
1. Kolokwium pisemne.
2. Ocenianie ciągłe
Literatura
A. Olszewski, „Skrypt z logiki”, Kraków, PAT, 2003; dostępny w internecie: https://www.academia.edu/19807560/Logika_dla_studentów_filozofii
T. Batóg, „Podstawy logiki”, Poznań, UAM, 2003.
M. Tokarz, „Wprowadzenie do logiki”, Katowice, U. Śl, 1999.
L. Borkowski, „Wprowadzenie do logiki i teorii mnogości”, TN KUL, 1991.
P. Łukowski, „Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji”, Wolters Kluwer Polska, 2012.
R. Smullyan, "First Order Logic", Dover Books on Mathematics, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: