Psychologia rozwoju w biegu życia: dzieciństwo i dorastanie PSY-SJ-p>psyrozw-w
Treści kształcenia:
1. Rozwój człowieka: :charakterystyka procesu, warunki, wyznaczniki i mechanizmy rozwoju
2. Opis rozwoju w kontekście tempa, dynamiki i zmiany rozwojowej
3. Rozwój ciągły- skokowy przykłady koncepcji teoretycznych
4. Rozwój człowieka z perspektywy odmiennych podejść teoretycznych
5. Prawidłowości rozwojowe i charakterystyki rozwoju fizycznego motorycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego dzieci (od poczęcia do okresu dorastania )
6. Specyfika podejścia badawczego w badaniach nad rozwojem (strategia badań poprzecznych i podłużnych)
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści kształcenia: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA:
PsMpK_W01 Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej. Zna teorie i modele opisujące i wyjaśniające przebieg rozwoju człowieka w toku całego życia
PsMpK_W08 Zna przebieg i rozumie specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia. Ma wiedzę o warunkach sprzyjających i utrudniających przebieg rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U02 Czyta ze zrozumieniem literaturę naukową z zakresu psychologii rozwojowej. Sprawnie posługuje się terminologią z tego zakresu. Potrafi odnieść swoją wiedzę z zakresu rozwoju człowieka do wyników badań w innych dziedzinach psychologii, a także do wyjaśniania zachowania człowieka w życiu codzienny
PsMpK_U01 Potrafi wskazać główne osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. Potrafi przeprowadzić diagnozę rozwoju i wskazać kierunki możliwych oddziaływań usprawniających rozwój
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
PsMpK_K05 Potrafi sprawnie komunikować się z osobami w różnych okresach rozwojowych (dzieci, osoby starsze), starając się być wolnym od stereotypów i uprzedzeń
PsMpK_K02 Jest gotowy/a zaangażować swoją wiedzę i umiejętności w celu rozpoznania zagrożeń dla rozwoju i w celu wspomagania jego przebiegu
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach jest wymagana.
Egzamin pisemny : problematyka poruszana n awykładach. Warunkiem zaliczenia testu jest udzielenie minimum 60% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Lektury podstawowe:
Trempała J. (red,) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. T.1. Warszawa: PWN.
R H. Schaffer (2006) Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
H Schaffer (2010) Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia Kraków Wydawnictwo UJ.
H Schaffer (2014), Psychologia dziecka, Warszawa.
Lektury uzupełniające:
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zyska i S-ka Wydawnictwo.
Brzezińska A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP.
Vasta R., Haith M., Miller S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa.
Mussen P.H. (red) (1970). Podręcznik metod badania rozwoju dziecka. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: