Estetyka teologiczna i filozoficzna. Myśl chrześcijańska a refleksja filozoficzna SzD-DF>Estteo
W dyskusję o stanie myśli chrześcijańskiej wpisują się rozważania Hansa Ursa von Balthasara nad idealizmem niemiec-kim. Balthasorowskie myślenie wynika z troski o zrozumienie religijnego i intelektualnego obrazu dziejów Europy i tworzy przestrzeń do właściwego postrzegania zadań samej filozofii. Powiązanie myśli filozoficznej z ideami chrześcijaństwa fascynowało Balthasara już u początków jego twórczości. Zdawał sobie sprawę, że utrzymanie wzajemnych, dialektycznych relacji stanowi wyzwanie dla całej filozofii. Rozważania na temat idealizmu niemieckiego stanowią wprowadzenie w metodę i strukturę całościowego myślenia Balthasara, obejmującego zarówno jego twórczość filozoficzną, jak i teologiczną. Mogą również pomóc w zrozumieniu zasadniczych linii rozwoju jego dzieła, widzianego całościowo w aspekcie teologicznego a priori, przenikającego i umacniającego całe jego myślenie literacko-filozoficzne.
T1. Filozofia chrześcijańska
T2. Idealizm niemiecki
T3. Filozoficzne piękno
T4. Estetyka i doświadczenie chwały
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
Doktorant
E_1. Wymienia i opisuje pojęcia związane z filozofią chrześcijańską i ideami idealizmu niemieckiego (K_W02/P8S_WG)
E_2. Rozumie i uzasadnia relacje pomiędzy refleksją filozoficzną i myśleniem chrześcijańskim (K_W05/P8S_WK
E_3. Wykorzystuje znajomość i argumentacje zarówno myśli chrześcijańskiej jaki i refleksji filozoficznej do dys-kusji o charakterze religijnym i społecznym i potrafi uzasadnić własne stanowisko (K_U01/P8S_UW; K_U06/PS_UK; K_K02/PS_KK
E_4. Rozpoznaje podstawowe zagadnienia z zakresu estetyki i umie je zastosować do rozumienia otaczającego go świata. (K_K03
/PS_KK)
Kryteria oceniania
W_1 Egzamin ustny na podstawie zestawu tez (z protokołem). Lista pytań egzaminacyjnych
zostanie ogłoszona pod koniec semestru. Obowiązuje znajomość materiału zaprezentowanego na
wykładzie i zawartego w lekturze.
Podczas egzaminu student odpowiada na 3 tezy wybrane przez egzaminatora z zestawu tez. W
celu uzyskania oceny pozytywnej należy zaliczyć pozytywnie dwie tezy.
Literatura
Lektury podstawowe:
Balthasar, Chwała. Estetyka teologiczna III/1. Metafizyka, cz. 2: Nowożytność,
tłum. Leszek Łysień, WAM, Kraków 2013.
Balthasar H. U., Apokalypse der deutschen Seele. Studien zu einer Lehre von letzten Haltungen, Bd. I: Der deutsche Idealismus (1937), Studienausgabe der frühen Schriften unter der Leitung von Alois M. Haas, Johannes Verlag Einsiedeln, Freiburg 1998.
Urban M., Hans Urs von Balthasar wobec idealizmu niemieckiego. Myśl chrześcijańska a refleksja filozoficzna, Kraków 2017.
Balthasar, H. U., Apokalipsa niemieckiej duszy, w: Pisma wybrane, t. 1: Pisma filozoficzne,
wybór i oprac. M. Urban, tłum. M. Urban, D. Jankowska, WAM, Kraków 2006.
Lektury uzupełniające:
Michał Heller, Sens życia i sens wszechświata. Studia z teologii współczesnej, Biblos,
Tarnów 2002; M. Żelazny, Heglowska filozofia ducha, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2000;
M. J. Siemek, Hegel i filozofia, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998. M. J. Siemek, Idea transcenden-talizmu u Fichtego i Kanta. Studium z dziejów filozoficznej problematyki wiedzy, PWN, Warszawa 1977;
X. Tilliette, Rescherches sur l’intuition intellectuelle de Kant à Hegel, Librairie Philosophique J. Vrin, Paris 1995;
A. Bobko, Kant i Schopenhauer: między racjonalnością a nicością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1996.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: