Kultura Rosji XVI-XVIII w. SzD-DH>KulRos
Zapoznanie doktorantów z historią i kulturą Rosji XVI – XVIII w. w ujęciu ogólnym; zapoznanie stu-dentów studiów doktoranckich z wybranymi aspektami kultury rosyjskiej XVI – XVIII w. (architektura, literatura, drukarstwo, malarstwo, rzeźba, zwyczaje i obyczaje);
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu doktorant nabywa określoną wiedzę, zakładane umiejętności i kompetencje:
Wiedza:
K_W01 doktorant: zna i rozumie na poziomie rozszerzonym podstawową terminologię nauk humanistycznych, z którymi powiązana jest historia Rosji XVI i XVIII w., a także wynikające z niego implikacje dla praktyki (P8U_WG; P8S_WK);
K_W02 doktorant: zna najważniejszą faktografię dotyczącą kultury rosyjskiej XVI-XVIII w., a także wynikające z niego implikacje dla praktyki (P8U_WG; P8S_WK) ;
K_W03 doktorant: zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury Rosji XVI-XVIII w., a także wynikające z niego implikacje dla praktyki (P8U_WG; P8S_WK);
K_W04 doktorant: posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodo-wym, religijnym i kulturowym (P8S_WK; P8S_WG);
K_W05 doktorant: zna i rozumie ekonomiczne, prawne i inne istotne uwarunkowania działalno-ści badawczej (P8S_WG);
K_W06 doktorant: po zakończeniu wykładu poświęconego kulturze rosyjskiej XVI-XVIII w. zna i rozumie zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwarte-go dostępu oraz podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej, w tym podstawowe zasady komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami;
Umiejętności:
K_U01 doktorant: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i uogólniać in-formacje specyficzne i szczególnie istotne dla historii Rosji XVI-XVIII w. (P8S_UW);
K_U02 doktorant: potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych dotyczących historii Rosji przełomu XVI-XVIII w. oraz upowszechniać wyniki badań z tej dziedziny, inicjować debatę, uczestniczyć w dyskursie naukowym również w środowisku międzynarodowym (P8S_UK);
K_U03 doktorant: po zakończeniu wykładu poświęconego kulturze rosyjskiej XVI-XVIII w. potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcie badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym (P8S_UO);
K_U04 doktorant: po zakończeniu wykładu poświęconego kulturze rosyjskiej XVI-XVIII w. potrafi transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej (P8S_UW);
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_01 Samodzielne przyswojenie przez doktorantów treści merytorycznych z zakresu kultury rosyjskiej XVI-XVIII w., które są przedstawiane na wykładzie monograficznym;
M_02 Zastosowanie prezentacji multimedialnych, wykorzystujących bogaty materiał ilustracyjny, pod-czas prowadzonego wykładu monograficznego, które pomogą doktorantom w łatwiejszy sposób przyswoić sobie poruszane treści merytoryczne;
M_03 Wykorzystanie różnorodnego materiału źródłowego – ikonografia, dokumenty, literatura - mającego przybliżyć doktorantom poruszane treści merytoryczne;
Warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć przez doktoranta jest:
W_01 Regularne i obowiązkowe uczęszczanie na wykład – warunek podstawowy zaliczenia kursu; możliwe są jedynie 2 nieobecności na zajęciach bez względu na powód nieobecności. Doktorant przekraczający limit dopuszczalnych nieobecności jest zobowiązany przygotować się i zaliczyć materiał przedstawiony na zajęciach, które opuścił u prowadzącego zajęcia podczas jego dyżurów dydaktycznych. Brak zaliczenia opuszczonych zajęć ponad 2 wskazane możliwe nieobecności skutkuje niezaliczeniem całego kursu.
W_02 Nie dopuszcza się eksternistycznego zaliczania kursu.
W_03 Doktorant jest zobowiązany przygotować i oddać prowadzącemu w formie pisemnej esej na wybrany przez siebie lub wskazany temat związany z treściami merytorycznymi poruszanymi na wy-kładzie. Temat eseju musi zostać skonsultowany i zaakceptowany przez prowadzącego. Tekst powinien być napisany czcionką Times New Roman, 12 pkt., interlinia 1,5, marginesy 2,5 cm; liczyć minimum 10 stron maszynopisu i posiadać bibliografię – łącznie: minimum 10 publikacji źródłowych oraz opracowań i artykułów naukowych, tzn. posiadających aparat naukowy (przypisy); do zasadniczej listy 10 publikacji źródłowych oraz opracowań i artykułów naukowych nie zaliczają się: publikacje popularnonaukowe, tzn. bez przypisów; encyklopedie; leksykony; syntezy; teksty ze stron interntowych.
Kompetencje społeczne:
K_K01 doktorant jest przygotowany do pełnienia ról społecznych i wykonywania zawodów związanych z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej kultury rosyjskiej XVI-XVIII w. (P8S_KR; P8S_KO);
K_K02 doktorant ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego wytworzonego w Państwie Moskiewskim i Rosji na przełomie w XVI-XVIII w. i jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (P8S_KK);
K_K03 doktorant jest gotów do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenie badań w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR);
K_K04 doktorant jest gotów do krytycznej oceny dorobku uprawianej dyscypliny naukowej oraz krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny (P8S_KK);
Literatura
Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, t. 1-2, Warszawa 2004-2005;
Bazylow L., Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986;
Bazylow L., Historia Rosji, t. 1, Warszawa 1982;
Bazylow L., Wieczorkiewicz P., Historia Rosji, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005;
Billington J.H, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, przekł. J. Hunia, Kraków 2008;
Brückner A., Historia literatury rosyjskiej, t. 1: 987-1825, Lwów-Warszawa-Kraków 1922;
Chojnicka K., Cerkiew i car. Prawosławie rosyjskie w reformach Piotra Wielkiego, Kraków 2011.
Chojnicka K., Narodziny rosyjskiej doktryny państwowej. Zoe Paleolog - między Bizancjum, Rzymem a Moskwą, Kraków 2001;
Dąb-Kalinowska B., Ikony i obrazy, Warszawa 2000;
Dąb-Kalinowska B, Między Bizancjum a Zachodem. Ikony rosyjskie XVII – XIX wieku, Warszawa 1990;
Kobrzeniecka-Sikorska G., Ikona, kult, polityka. Rosyjskie ikony maryjne od drugiej połowy XVII wie-ku, Olsztyn 2000;
Kobrzeniecka-Sikorska G., Wizerunki carów rosyjskich. Między ikoną a portretem, Olsztyn 2007;
Kowalska H., Kultura staroruska X-XVI w. Tradycja i zmiana, Kraków 1998;
Kowalska-Stus H., Kultura i eschatologia. Moskwa wieku XVII, Kraków 2007;
Pipes R., Rosja carów, Warszawa 2008;
Riasanovsky N.V., Steinberg M.D., Historia Rosji, Kraków 2009;
Serczyk W.A., Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1984;
Łotman J., Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, Gdańsk 1998;
Łotman J., Kultura – historia – literatura, Gdańsk 2017;
Łużny R., Pisarze kręgu Akademii Kijowsko-Mohylańskiej a literatura polska. Z dziejów związków kulturalnych polsko-wschodniosłowiańskich XVII-XVIII w., Kraków 1966;
Łużny R., Rosyjska literatura ludowa, Kraków 1974;
Radiszczew A., Podróż z Petersburga do Moskwy, Wrocław 1954;
Rosyjskie czasopiśmiennictwo satyryczne XVIII w. (Wybór źródeł), przeł. i oprac. R. Łużny, Wrocław-Kraków 1960;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: