Dogmatyka - trynitologia/ protologia T-KAP-SJ>dogtpr-c-6
Szczegółowa tematyka zajęć:
A. Trynitologia współczesna.
1. Podstawowy Postulat Rahnera: Trójca ekonomiczna = Trójca immanentna.
2. Rozwinięcie nauki o Trójcy.
3. Przestrzenie wolności w Trójcy Świętej.
4. „Obie ręce Ojca” i problem Filioque.
5. „Słowo i Tchnienie” a problem Filioque.
B. Protologia
6. Problematyka stworzenia świata w starożytnej mitologii i w Biblii.
a) Mityczne teksty mezopotamskie (Enuma elisz lub Gilgamesz)
b) Biblijne opisy stworzenia - analiza egzetetyczna: teoria czterech warstw redakcyjnych (J,E,D,P) i okresy ich powstawania w konfrontacji z głównymi wydarzeniami dziejów Izraela.
c) Nazewnictwo: bereszit vs. genesis
7. Naukowe koncepcje dotyczące początku wszechświata i problemu ewolucji.
a) Model standardowy i inne modele kosmologiczne
b) Problematyka ewolucji biologicznej
8. Ojcowie Kościoła wobec problemu stworzenia.
a) Orygenes, O zasadach.
b) Augustyn, Wyznania.
c) Dionizy-Areopagita, Pisma teologiczne.
9. Główne protologiczne wypowiedzi Urzędu Nauczycielskiego Kościoła.
a) Sobory: laterański IV i watykański I
b) Stworzenie świata i człowieka z niczego (ex nihilo).
c) Angelologia: stworzenie aniołów (Sobór laterański IV),
d) Demonologia: upadek aniołów, opętanie.
10. Problematyka grzechu pierworodnego, monogenizmu i poligenizmu.
a) Grzech pierworodny – Sobór trydencki
b) Monogenizm i poligenizm (definicje), problematyka stanu pierwotnej sprawiedliwości oraz tzw. „hipoteza dziejów” I. Różyckiego
11. Natura ludzka (dusza i ciało).
a) Sobór watykański II, Konstytucja Duszpasterska o Kościele
b) Ujęcia inspirowane filozoficznie.
c) Relacja mózg-umysł
W cyklu 2022/2023-L:
Ćwiczenia 2: Jak czytać biblijny opis stworzenia? |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student ma pogłębioną znajomość dogmatycznych prawd Kościoła
Katolickiego (TMaK_W06), zwłaszcza w zakresie ich interpretacji w trynitologii współczesnej jak również odnośnie do współczesnych propozycji protologicznych (TMaK_W11)
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii dogmatycznej w różnych aspektach (TMA_W14)
Umiejętności:
- Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze zwłaszcza w zakresie analizy tekstów trynitarnych i protologicznych oraz dokonywania syntezy różnych idei i poglądów (TMaK_U02).
- Student potrafi harmonizować różne elementy chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego w zakresie dogmatyki Kościoła Katolickiego i wykazuje się umiejętnością interdyscyplinarnego spojrzenia na problemy protologiczne (TMaK_U07)
Kompetencje:
-rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny (TMaK_K02)
- Student ma świadomość złożoności prawd dogmatycznych i rozumie potrzebę interdyscyplinarności dla ich głębokiego rozumienia zwłaszcza w zakresie protologii (TMaK_K05).
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy z zakresu współczesnych wyzwań doktrynalnych (TMaK_K06)
Kryteria oceniania
Metody pracy na zajęciach
- analiza tekstu z uwzględnieniem jego teologicznej rangi, kontekstu historycznego, literackiego oraz podstawowych zasad hermeneutyki.
- praca indywidualna i grupowa nad tekstem
- praca nad źródłowym tekstem greckim i łacińskim
- praca nad tekstem z wykorzystaniem metody porównawczej
- dyskusja
Kryteria oceniania:
- obowiązkowa obecność na zajęciach
- aktywność na zajęciach i udzielanie prawidłowych odpowiedzi na pytania
prowadzącego
- zaliczone kolokwia - zaliczenie od 50% max. ilości punktów.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
1. Lektura zadanych tekstów i kolokwium z ich treści odbywające się na początku zajęć (5 min). Nakład pracy studenta |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: