Dogmatyka - trynitologia/ protologia T-KAP-SJ>dogtpr-w-6
Trynitologia, c.d.
4: Rozwój dogmatu trynitarnego,
5: Nauka Kościoła o troistości i jedyności Boga,
6: Egzystencjalne znaczenie nauki o Trójjedynym
7: Miłość istotą Boga
8: Opatrzność Boża,
9: Przeznaczenie,
10: Zagadnienia praktyczne związane z teologią trynitarną.
Protologia:
1: Stworzenie - faktyczność, mitologia,
2: Teoria Wielkiego Wybuchu,
3: Podstawy biblijne nauki o stworzeniu.
4: Akt stwórczy - pojęcie, przymioty, motyw i cel.
5: Rzeczywistość stworzona - świat duchowy.
6: Rzeczywistość stworzona - świat materialny i człowiek.
7: Natura człowieka
8: Nadprzyrodzone powołanie człowieka, upadek i grzech pierworodny.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
1: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń na temat stworzenia.
2: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające naukę Kościoła na temat stwórczego działania Boga.
3: Student identyfikuje błędy teologiczne kwestionujące stworzenie z niczego.
4: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co dogmatem wiary w zakresie nauki o stworzeniu.
B) Umiejętności:
1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł.
2: Student jest w stanie formułować krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej na temat stworzenia.
3: Student potrafi podejmować dyskusję w kwestii stosunku ewolucjonizmu do nauki Kościoła.
C) Kwalifikacje:
1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z nauki o stworzeniu (np. szacunek do stworzeń, ochrona środowiska).
2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w stwórcze działanie Boga.
3: Student ma świadomość współodpowiedzialności za stworzenia poddane jego pieczy.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin ustny trwa ok. 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne zagadnienia, rozwój nauki Kościoła na jego temat i
problemy teologiczne z nim związane oraz ewentualnie jego znaczenie praktyczne (egzystencjalne).
Przykładowe pytania:
1) Etapy rozwoju dogmatu trynitarnego;
2) Treść teologiczna twierdzenia „Bóg jest miłością”;
3) Człowiek jako stworzenie (znaczenie egzystencjalne i podobieństwo do Boga).
Literatura
Do Trynitologii:
1) Breuning W., Nauka o Bogu, Kraków 1999 (Podręcznik teologii dogmatycznej, traktat II);
2) Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997; Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996;
3) O’Donnell J., Tajemnica Trójcy Świętej, tłum. P. Wilczek, Kraków 1993;
4) Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003, wyd. 2, poprawione.
Do Protologii:
1) Ganoczy A., Nauka o stworzeniu, Kraków 1999 (Podręcznik teologii dogmatycznej, traktat III);
2) Langemeyer G., Antropologia teologiczna, Kraków 1955 (Podręcznik teologii dogmatycznej, traktat IV).
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
1) Nakład pracy studenta (w godz. lekcyjnych): udział w wykładzie 30, przygotowanie do zajęć (lektura literatury podstawowej i |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: