Katechetyka zagadnienia wybrane T-KAP-SJ>katzag-11
1. Omówienie sytuacji prawnej katechety w szkole oraz jakie stawia prawo wymagania co do kwalifikacji / prawa i obowiązki katechety. Podstawowe dokumenty szkolne: Statut, Program wychowawczy, Program profilaktyczny, Dziennik lekcyjny.
2. Awans zawodowy nauczyciela katechety.
3. Obserwacja – jak się do niej przygotować?
4. Formy sprawdzania wiadomości, kryteria oceniania i wymagania edukacyjne.
5. Porządek na katechezie - formy pracy wzmacniające pozytywne wzorce zachowań.
6. Modlitwa na katechezie.
7. Praca z podręcznikiem, zeszytem, zeszytem ćwiczeń podczas lekcji religii.
8. Różnorodne metody pracy m.in.: metody liturgiczne, biblijne.
9. Aktywizacja dzieci i młodzieży na lekcjach religii.
10, Różnorodne sposoby przekazywania zagadnień z bioetyki, moralności, katolickiego nauczania społecznego
11. Wykorzystanie multimediów w katechezie
12. Parafialne sposoby dopełniania katechezy poprzez przygotowanie do sakramentów: Eucharystii, Bierzmowania, Pojednania
13. Rekolekcje szkolne dzieci i młodzieży - aspekt prawny i praktyczny
14. Wspólnoty dziecięce i młodzieżowe m.in.: grupy ministrantów i lektorów, koła Caritas, grupy teatralne, muzyczne, sportowe,
15. Różnorodne formy współpracy z rodzicami uczniów
16. Formy współpracy katechetów i nauczycieli
17. Podstawowe wymiary treści, jakie powinny być uwzględnione w katechezie.
18. Rola ewaluacji w procesie uczenia.
19. Wielopłaszczyznowe kształtowanie dzieci i młodzieży.
20. Zaliczenie przedmiotu
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawowe dokumenty państwowe i kościelne na temat katechezy szkolnej i parafialnej;
- zna różnorodne metody nauczania oraz środki dydaktyczne, rozumie ich rolę w procesie nauczania religii;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do budowania właściwych relacji z uczniami, ich rodzicami, pracownikami placówki oświatowej;
- ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, pozwalającą na właściwe wykorzystanie różnych dyscyplin teologicznych w procesie nauczania religii;
- potrafi doskonalić własny warsztat pracy poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie informacji pochodzących z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
- potrafi samodzielnie konstruować konspekty do zajęć;
- posiada podstawowe informacje nt. prowadzenia zajęć pozalekcyjnych;
- dba o własny rozwój poprzez poszukiwanie aktualnej wiedzy.
Kryteria oceniania
Metody uczenia – ćwiczeniowe m.in.:
pogadanka, rozmowa kierowana, inscenizacja, burza mózgów, ćwiczenia konstrukcyjno-praktyczne, praca z tekstem i diagramem, pokaz.
Metody oceniania: forma zaliczenia z oceną, na podstawie wykonywania poszczególnych ćwiczeń, udziału i zaangażowania w zajęcia.
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia lub uzupełnienie zaległych ćwiczeń, na podstawie podanej literatury w terminie do 3 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979.
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014.
Antoszkiewicz E., Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Warszawa 2016.
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa 2002.
Barciński Z., Metody aktywizujące w pracy z Biblią, [w:] J. Kochel, J. Kostorz, Biblia w katechezie, Opole 2005, s. 63-68.
Barciński Z., Konstruowanie scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących, Poznań 2004.
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Lublin 2006.
Odmowa udziału w lekcji, red. Z. Barciński, Lublin 2012.
Zachowania przeciw nauczycielowi, red. Z. Barciński, Lublin 2013.
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004.
Długosz A., Stypułkowska B., Wprowadzenie do dydaktyki biblijnej, Kraków 2000.
Hajduk A., Katecheza i liturgia, Kraków 1999.
Klich A.E., Pismo Święte w polskiej katechezie posoborowej. Studium egzegetyczno-katechetyczne, Kraków 2005.
Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami - inaczej, ciekawiej, skuteczniej, Warszawa 2004.
Krakowiak C., Znaczenie celebracji liturgicznych w katechezie dzieci i młodzieży, [w:] Celebracje w katechezie, red. Kulpaczyński S., Lublin 1999, s. 29-54.
Ocena w katechezie, red. S. Kulpaczyński. Lublin 2001.
Kulpaczyński S., Formy obrazowe i metodyka ich zastosowania w katechezie, w.: Majewski M. (red.), Katechizacja różnymi metodami, Kraków 1994, s. 185-200;
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Warszawa 1985.
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze Słowa, Kraków 1998.
Panuś T., Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2001.
Panuś T., Czynniki wpływające na efektywną katechizację młodzieży, w: Katechizować
dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004, ss. 211-238.
Panuś T., Nowe możliwości intensyfikacji posługi katechetycznej w Polsce, w: „Katecheta” nr 12/2004, ss. 4-16.
Panuś T., Jaka katecheza dla współczesnego człowieka?, w: Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, red. A. Kiciński, Poznań 2007, ss. 403-445.
Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci, Kraków 1996.
Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wielkopolski 1991.
Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków 2010.
Topa D., Gry sprawdzające. Metody kontroli w katechezie, Kraków 1995.
Wrońska H., Rola liturgii w katechezie, Roczniki Pastoralno-Katechetyczne 2(57)/2010, s. 121-132.
Zellma A., Zasada łączenie teorii z praktyką w ujęciu autorów znowelizowanej Podstawy programowej katechezy, Studia Warmińskie XLVII (2010), s. 318 - 322.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
- Uczestnictwo w zajęciach - 15 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: