Konserwacja zabytków T-KAP-SJ>konzab-11
Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia z zakresu ochrony zabytków w oparciu o działania prewencyjne w obrębie szeroko rozumianej profilaktyki.
Przedmiotem wykładu jest zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu opracowywania strategii ochrony zabytków sztuki w oparciu o zagadnienia prewencyjne. Studenci przyswoją wiedzę z zakresu norm i zasad profilaktyki konserwatorskiej stosowanej do nieinwazyjnej ochronie zabytków celem zapewnienia im względnie dobrych warunków przechowywania i eksponowania. Poznają techniki konserwatorskie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony dóbr kultury. Zna jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną;
- student zna i rozumie terminologię z zakresu ochrony dóbr kultury;
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu konserwacji i ochrony dóbr kultury;
- student ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach z zakresu ochrony dóbr kultury, konserwatorstwa;
- student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki;
- student potrafi analizować informacje związane z dziedzictwem kulturowym z wykorzystaniem różnych źródeł i metod;
- student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie ochrony dóbr kultury;
-student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze;
-student potrafi potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki, źródeł historycznych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod;
- student posiada umiejętność samodzielnego, merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz formułowania wniosków ;
- student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie ochrony dóbr kultury;
-student potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role;
-student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji;
-student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych i popularyzacji wiedzy z zakresu dóbr kultury;
-student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1. Wykład problemowy;
M_2. Prezentacja multimedialna;
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1. uczestnictwo w wykładzie;
W_2. Zaliczenie ustne-dyskusja
Literatura
Camuffo D., Microclimate for Cultural Heritage. Developments in Atmospheric Science, vol. 23, Amsterdam 1998; Mandrioli P., Caneva G., Sabbioni C., Cultural Heritage and Aerobiology: Methods and Measurement Techniques for Biodeterioration Monitoring, Dordrecht 2003;
Grieken R., Janssens K., Cultural Heritage Conservation and Environmental Impact Assessment by Non – Destructive Testing and Micro-Analysis, London 2005;
Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. I-III, Warszawa 1989;
Święcka E., Konserwacja zapobiegawcza malowideł ściennych, Warszawa 2010;
Timar– Balazsy A., Eastop D., Chemical Principles in Textile Conservation, Oxford 2004;
Strzelczyk A., Karbowska-Berent J., Drobnoustroje i owady niszczące zabytki oraz ich zwalczanie, Toruń 2004;
Watt, J., Tidblad, J., Kucera, V., Hamilton, R. (red.), The Effects of Air Pollution on Cultural Heritage, Hendon 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: