Metodyka nauczania religii T-KP-SJ>metnau-7
1. Metodyka nauczania religii jako nauka o celowo i systematycznie stosowanych sposobach kierowania pracą uczniów w procesie nauczania.
2. Podział metod nauczania.
3. Kryteria doboru metod w nauczaniu religii.
4. Sposoby uczenia się a metody nauczania religii.
5. Kreatywny katecheta – atrakcyjne lekcje religii.
6. Środki dydaktyczne a metody nauczania.
7. Omówienie wybranych metod nauczania religii m.in.:
a. metoda projektu
b. metoda trybunału
c. ćwiczenia plastyczne
d. inscenizacja
e. praca z tekstem biblijnym i nie tylko
f. dyskusja
8. Grywalizacja czym jest i jak ją wykorzystać podczas lekcji religii.
9. Wykorzystanie platform edukacyjnych w nauczaniu religii.
10. Zaliczenie przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi wyjaśnić definicję metodyki nauczania w kontekście nauczania religii;
- zna definicję metod nauczania;
- potrafi wymienić podziały metod nauczania;
- zna kryteria doboru metod nauczania do poszczególnych grup wiekowych katechizowanych;
- zna różnorodne metody nauczania, potrafi je zastosować na poszczególnych etapach edukacyjnych;
- potrafi korzystać z platform edukacyjnych;
- rozumie dlaczego w nauczaniu religii powinno się wykorzystywać różnorodne metody nauczania.
Kryteria oceniania
Metody uczenia – ćwiczeniowe m.in.: pogadanka, rozmowa kierowana, inscenizacja, burza mózgów, ćwiczenie plastyczne, gry dydaktyczne, praca z tekstem i diagramem, pokaz.
Forma zaliczenia: na podstawie udziału i zaangażowania w zajęcia oraz wykonywanych ćwiczeń.
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia lub uzupełnienie zaległych ćwiczeń, na podstawie podanej literatury w terminie do 3 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
- Uczestnictwo w zajęciach - 15 h
- Przygotowanie ćwiczeń dotyczących m.in.: metod nauczania, środków dydaktycznych, gier dydaktycznych, platform edukacyjnych - 15 h
- Samodzielna lektura - 15 h
Literatura
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014.
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
Barciński Z., Konstruowanie scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących, Poznań 2004.
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Lublin 2006.
Duksa P., Metody katechetyczne, Olsztyn 1998.
Kulpaczyński S., Formy obrazowe i metodyka ich zastosowania w katechezie, w.: Majewski M. (red.), Katechizacja różnymi metodami, Kraków 1994, s. 185-200;
Kulpaczyński S., Aktywizowanie katechizowanych. Lublin 1997.
W. Kubik, Katecheza metodą problemową, w.: M. Majewski (red.), Katechizacja różnymi metodami, Kraków 1994, s. 129-156.
Panuś T., Czynniki wpływające na efektywną katechizację młodzieży, w: Katechizować
dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004, ss. 211-238.
Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wielkopolski 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: