Patrologia T-KP-SJ>patrol-w-6
Student zapoznaje się z podstawowymi treściami patrystyki III-V wieku: przełom konstantyński – christianitas religio licita; teologia rzymska i afrykańska 2 poł. III w. (Arnobiusz z Sikka, Laktancjusz, Minucjusz Feliks, tzw. kanon Muratoriego), patrystyczna kwestia objawienia/natchnienia/kanoniczności; kontrowersje teologiczne okresu III/IV w.: millenaryzm/chiliazm, eustacjanizm, melecjanizm, arianizm, duchobórstwo; pierwsze soborowe rozstrzygnięcia dogmatyczne (325 r.; 381 r.); teologia nicejska Atanazego z Aleksandrii i Hilarego z Poitiers; początki monastycyzmu chrześcijańskiego (Antoni, Pachomiusz, Makary, Ammun).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej patrologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
-potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy patrystycznej;
-posiada podstawową umiejętność uwzględniania w badaniach źródeł w języku łacińskim i greckim;
-ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
Kryteria oceniania
- Obecność studenta na wykładach jest obowiązkowa.
- Ocena semestralna jest sumaryczna za: I. dwa zaliczenia pisemne (1 h.); II. jeden egzamin ustny (do 10/15 min.); terminy zaliczeń i egzaminu są ustalane z rocznikiem na początku semestru.
Literatura
Podręczniki:
Drączkowski F., Patrologia, Pelplin – Lublin 1998, s. 112–214; Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2007, s. 89–96, 193–221.
Opracowania:
Crouzel H., Orygenes, Kraków 2004; Desprez V., Początki monastycyzmu, t. 1, Kraków 1999, s. 206–268, 281–359, 396–410, t. 2, s. 255–310; Góralski W. Instytucja małżeństwa w starożytnym prawodawstwie kościelnym (III–VI w.), „Vox Patrum” 8–9(1985), s. 275–294; Kasprzak D., Bogactwo i bieda w starożytności chrześcijańskiej, [w:] Borkowski R. (red.), Bogactwo i bieda. Próba refleksji humanistycznej, Kraków 2004, s. 25–32; Kasprzak D., Misje w starożytności chrześcijańskiej, „Studia Laurentiana” 1 (2001) 1, s. 27–58; Kasprzak D., Starożytne chrześcijaństwo w mieście, „Studia Laurentiana” 3 (2003) 1, s. 5–27; Kasprzak D., Teologia natchnienia biblijnego w okresie patrystycznym, [w:] Jelonek T. (red.), Z badań nad Biblią 12, Kraków 2007, s. 93–129; Kasprzak D., Teologia objawienia w ujęciu autorów wczesnochrześcijańskich. Próba zarysu zagadnienia w wiekach od I do VII, [w:] Jelonek T. (red.), Biblia w kulturze świata, Kraków 2008, s. 127–164; Schatz K., Sobory powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2001, s. 22–44.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: