Podstawy dydaktyki T-KP-SJ>poddyd-w-3
Treści kształcenia:
1. Przedmiot i zadania dydaktyki
2. Aksjologia wychowawcza i cele kształcenia
3. Proces kształcenia ogólnego
4. Zasady kształcenia
5. Metody kształcenia
6. Formy organizacyjne procesu kształcenia
7. Środki dydaktyczne w kształceniu
8. Sprawdzanie i ocena wyników nauczania, kształcenia
9. Niepowodzenia w nauce szkolnej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Uczestnik objaśnia podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne głównych prądów i systemów dydaktycznych. Opisuje relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami kształcenia. Cechuje go znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia oraz znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego.
UMIEJĘTNOŚCI
1. W sposób praktyczny analizuje i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej). Wykorzystuje umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również genezy pojęcia zasad kształcenia. Wykorzystuje umiejętności charakterystyki poszczególnych zasad kształcenia oraz świadomości ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym. Posługuje się praktyczną znajomością i umiejętnością doboru i posługiwania się różnymi metodami dydaktycznymi.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład problemowy
2. Prezentacja multimedialna
3. Praca indywidualna i grupowa
4. Omówienie tematu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest pozytywne zaliczenie kolokwium pisemnego.
2. Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach są dodatkowo zobowiązane do zaliczenia materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających.
3. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Lektury uzupełniające:
Niemierko B., Kształcenie szkolne, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: