Historia Polski XX wieku (po 1945 r.) TH-SL>hisPolpo
W ramach wykładu zostanie zaprezentowana historia Polski od 1945 r. do zmian ustrojowych w 1989 i początek transformacji systemu władzy. Zostaną omówione zagadnienia: Kulisy utworzenia Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej; Partie i stronnictwa oraz nielegalne organizacje, Referendum i wybory; Powstanie PZPR. Sprawy gospodarcze, kultura; Pełnia stalinizmu; Stosunek do Kościoła i kryzys systemu; Październik 1956 i jego następstwa; Relacje z Kościołem w okresie rządów Władysława Gomułki; Napięcia i kryzysy polityczne; Grudzień 1970 i początek rządów Edwarda Gierka; Kryzys czerwcowy 1976 r. i rozwój opozycji politycznej; Przesilenie polityczne – rok 1980; Okres „Solidarności”; Stan wojenny i jego następstwa; Próby odnowy i początek transformacji systemu.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Student:
E_1. Zna najważniejszą faktografię historii Polski z lat 1945-1991, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków w oporze przeciw rządom komunistycznym oraz pozbawieniu ich władzy (H1K_W05)
E_2. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do poddania Polaków pod władzę systemy komunistycznego (H1K_W06)
E_3. Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie z socjologii (H1K_W09)
E_4. W oparciu o źródła dokumentujące życie polityczne i społeczne po zakończeniu II wojny światowej potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (H1K_U01)
E_5. Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (H1K_U03)
E_6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (H1K_K01)
E_7. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (H1K_K03)
E_8. Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (H1K_K05)
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1. Wykład;
M_2. Prezentacja;
M_3. Analiza tekstów źródłowych.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia (turystyka historyczna):
W_1. Wymagana jest obecność studentów na zajęciach (w przypadku trzech nieobecności student musi zdać dodatkowe kolokwium z wyznaczonej partii materiału).
W_2. Do zaliczenia przedmiotu student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami podawanymi na wykładzie oraz znajdującymi się w jednym ze wskazanych podręczników (lektura podstawowa). Końcowym sprawdzianem wiedzy będzie zaliczenie ustne z oceną z zakresu materiału poznanego w trakcie wykładów oraz związanej z nimi lektury
Literatura
Lektury podstawowe:
Roszkowski W., Najnowsza historia Polski, t. 2, 1945-1980, t. 3, 1980-2002, Warszawa 2003.
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Lektury uzupełniające:
Dziurok A., Gałęzowski M., Kamiński Ł., Musiał F., Od niepodległości do niepodległości, Warszawa 2010.
Kaczmarek R., Historia Polski 1918-1989, Warszawa 2010.
Kemp-Welch A., Polska pod rządami komunistów 1944-1989, Kraków brw.
Sowa A. L., Historia polityczna Polski 1944-1991, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: