Historia powszechna i Polski XX wieku (do 1945 r.) TH-SL>hispowiPol
W trakcie wykładu zostaną omówione kwestie związane z odzyskaniem niepodległości przez Polskę: orientacje polityczne na ziemiach polskich przed wybuchem I wojny św., sprawa polska podczas I wojny światowej, odbudowa państwa polskiego i kształtowanie się ośrodków władzy, walka o granice. Następnie przedstawione zostaną sprawy związane z funkcjonowaniem niepodległego państwa: ludność, ustrój, sytuacja gospodarcza i reformy podejmowane w tym zakresie, początek rządów sanacji, kryzys gospodarczy, ostatnie lata niepodległości, kultura i nauka w Polsce międzywojennej. Wykład poświęcony wojnie i okupacji ziem polskich obejmie omówienie: kampanii wrześniowej, sprawy polskiej na arenie międzynarodowej, rozwój konspiracji, terror okupantów, akcję „Burza” i Powstanie Warszawskie oraz opór przeciw dominacji sowieckiej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Ew_1. Zna najważniejszą faktografię historii Polski z lat 1918-1945, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków w II wojnie światowej (H1K_W05)
Ew_2. Posiada wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych z tych lat oraz tekstów kultury pochodzących z tej epoki, rozumiejąc mechanizmy polityczne i społeczne związane z podłożem narodowym, religijnym i kulturowym, które doprowadziły do wybuchu II wojny światowej (H1K_W06)
Ew_3. Posiada wiedzę o możliwościach pogłębionego opisu i analizy omawianych wydarzeń historycznych korzystając z dorobku innych nauk humanistycznych, szczególnie z socjologii (H1K_W09)
Eu_4. W oparciu o źródła dokumentujące życie polityczne i społeczne okresu międzywojennego potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje tam zawarte (H1K_U01)
Eu_5. Efektem prowadzonych zajęć ma być również przekonanie o przydatności posiadanej wiedzy o mechanizmach dziejowych oraz umiejętności oceny rzeczywistości i nieschematycznego rozwiązywania problemów. Ma to studenta przygotować do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (H1K_U03)
Ek_6. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia (H1K_K01)
Ek_7. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie realizacji misji historyka w społeczeństwie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i społecznych (H1K_K03)
Ek_8. Ma także świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego i tradycji zarówno na poziomie lokalnym jak i globalnym (H1K_K05)
Kryteria oceniania
M_1. Wykład;
M_2. Prezentacja;
M_3. Analiza tekstów źródłowych.
Do zaliczenia wykładów wymagana jest obecność studentów na zajęciach (w przypadku trzech nieobecności student musi zdać dodatkowe kolokwium z wyznaczonej partii materiału). Sprawdza się wówczas znajomość informacji podanych na wykładzie. Student zobowiązany jest do zaznajomienia się z treściami wykładów oraz podstawowym podręcznikiem. Zaliczenie dla turystyki historycznej będzie mieć formę ustną z zakresu materiału poznanego w trakcie wykładów oraz związanej z nimi lektury.
Literatura
Podstawowe podręczniki:
Roszkowski W., Najnowsza historia Polski 1914-1945, Warszawa 2003
Brzoza Cz., Sowa A. L., Historia Polski 1918-1945, Kraków 2007.
Atlas:
Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002.
Lektury uzupełniające:
Garlicki A., Historia 1815-2004, Kraków 2005.
Garlicki A. Piękne lata trzydzieste, Warszawa 2008.
Łozińscy M., J., W przedwojennej Polsce. Życie codzienne i niecodzienne, Warszawa 2011.
Pajewski J., Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918-1926, Poznań 2007.
Polska Odrodzona 1918-1939. Państwo, społeczeństwo, kultura, pod red. J. Tomickiego, Warszawa 1982.
Tomaszewski J., Landau Z., Polska w Europie i świecie 1918-1939, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: