Krajoznawstwo i turystyka kwalifikowana TH-TUH-SM>kratur
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z zarysem teorii krajoznawstwa (pojęcie, historia, formy i kierunki działania) i jego metodyki (stosowane metody i środki stosowane w krajoznawstwie, metodyka organizowania i programowania krajoznawstwa). Drugim blokiem tematycznym jest turystyka kwalifikowana - terminologia, rozwój, formy: piesza – nizinna, piesza – górska, jeździecka, narciarska, rowerowa, motorowa, kajakowa, żeglarska, podwodna, motorowodna, speleologiczna i wspinaczkowa. Omawiane są również pojęcie turystyki aktywnej i jej powiązania z turystyką kwalifikowaną. Ponadto analizie poddane zostaje znaczenie krajoznawstwa dla rozwoju turystyki kwalifikowanej.
Metody i narzędzia powstałe w ramach Programu „Skonsolidowany Plan Rozwoju UPJPII” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój numer i nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, numer i nazwa Działania: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych na podstawie umowy o dofinansowanie nr POWR.03.05.00-00-Z104/17-01, w ramach modyfikacji programu kształcenia na kierunku Turystyka Historyczna, w przedmiocie turystyka kwalifikowana są wykorzystywane w realizacji przedmiotu Krajoznawstwo i turystyka kwalifikowana.
W cyklu 2022/2023-L:
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z zarysem teorii krajoznawstwa (pojęcie, historia, formy i kierunki działania) i jego metodyki (stosowane metody i środki stosowane w krajoznawstwie, metodyka organizowania i programowania krajoznawstwa). Drugim blokiem tematycznym jest turystyka kwalifikowana - terminologia, rozwój, formy: piesza – nizinna, piesza – górska, jeździecka, narciarska, rowerowa, motorowa, kajakowa, żeglarska, podwodna, motorowodna, speleologiczna i wspinaczkowa. Omawiane są również pojęcie turystyki aktywnej i jej powiązania z turystyką kwalifikowaną. Ponadto analizie poddane zostaje znaczenie krajoznawstwa dla rozwoju turystyki kwalifikowanej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1. Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu krajoznawstwa i turystyki kwalifikowanej.
E_2. Zna i opisuje rodzaje turystyki kwalifikowanej.
E_3. Wykorzystuje w praktyce wiedzę zdobytą na zajęciach.
Kryteria oceniania
W_1. obecność na zajęciach
W_2. czynny udział w zajęciach
W_3. przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wybranego regionu Polski pod kątem krajoznawczym.
Literatura
Lektury podstawowe:
A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk, Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej, Warszawa 2015.
Z. Kruczek, A. Kurek, M. Nowacki, Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Kraków 2012.
J. Merski, J. Warecka, Turystyka kwalifikowana. Turystyka aktywna, Warszawa 2009.
H. Prószyńska-Bordas, Krajoznawstwo – tradycja i współczesność, Warszawa 2016.
Lektury uzupełniające:
J. Mokras-Grabowska, Różnorodność metod teoretycznych i form podejść w turystyce aktywnej, Łódź 2015.
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: