Język łaciński TWT-KAP-SJ>jezlac-4
Poszerzenie znajomości słownictwa łacińskiego. Przyswojenie pamięciowe tekstów liturgicznych (Confiteor, Sucipiat). Poszerzenie znajomości fleksji (gerundivum; gerundium; zaimki wskazujące hic, ille, iste, ipse; casownik eo, ire, ii, itum; czasownik fio, fieri, factus sum; czasownik fero i composita; verba deponentia, verba semideponentia i defectiva; stopniowanie przymiotników; tworzenie i stopniowanie przysłówków; liczebniki główne i porządkowe) oraz składni łacińskich (gerundivum jako przydawka oraz jako orzecznik; dativus auctoris, zdania skutkowe, ablativus comparativus, genetivus partitivus).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada znajomość słownictwa z przepracowanych „Lectiones”; wie, jak tworzyć gerundivum; wie, co to jest gerundium; zna odmianę zaimków wskazujących hic, ille, iste, ipse; jest zapoznany z odmiana czasowników eo, fio, fero; wie, co to sa verba deponentia, semideponentia, defectiva; zna zasady stopniowania przymiotników oraz tworzenia i stopniowania przysłówków; zna podstawowe zasady tworzenia omawianych konstrukcji składni łacińskich; zna na pamięć teksty liturgiczne (Credo, Sanctus, Agnus Dei).
Umiejętności: student potrafi wykorzystać zdobyte słownictwo w tłumaczeniu kolejnych tekstów łacińskich; potrafi tworzyć gerundivum; potrafi rozpoznać w zdaniu poszczególne formy czasowników eo, fio, fero; potrafi rozpoznawać w zdaniu poszczególne konstrukcje składniowe oraz objaśniać je i tłumaczyć; student wydoskonalił umiejętność tłumaczenia tekstów łacińskich.
Kompetencje społeczne: student dostrzega obecność w języku polskim (a także innych językach Europy) wiele słów pochodzenia łacińskiego; jest świadomy, ze znajomość języka łacińskiego pozwala lepiej zrozumieć kulturę europejską; ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązanych problemów.
Udział w zajęciach: 30 godz.; przygotowanie do zajęć: 15 godz.; przygotowanie do egzaminu: 15 godz. – łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach oraz osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: cykliczne kolokwia w formie pisemnej (trzy w semestrze). Minimum konieczne do uzyskania oceny pozytywnej (dst) to 51% maksymalnej wartości punktowej pracy. W wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek zgłoszenia się do prowadzącego, aby umówić się na zaliczanie materiału. Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów (⅔ oceny) oraz na ocenach wynikających z aktywności i przyswojenia pamięciowego wyznaczonych tekstów (⅓ oceny).
Literatura
a) podstawowa:
Wilczyński S., Pobiedzińska E., Jaworska A., Porta Latina. Podręcznik do języka łacińskiego, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
Wilczyński S., Pobiedzińska E., Jaworska A., Porta Latina. Preparacje i komentarze, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
b) uzupełniająca:
Korpanty J., Słownik łacińsko-polski. Tom 1-2, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2001-2003.
Samolewicz Z., Sołtysiak T., Składnia łacińska, Kraków: Wydawnictow „Homini”, 2006.
Wielewski M., Krótka gramatyka języka łacińskiego, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1960.
Wikarjak J., Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: