Teologia moralna: Aretologia TWT-KAP-SJ>temoare
Pełny opis:
Wiara
1. Starotestamentalna wizja wiary
2. Nowotestamentalna wizja wiary
3. Natura wiary. Istota wiary
4. Przymioty wiary
5. Przedmiot wiary
6. Wiara jako spotkanie i wspólnota osobowa z Bogiem w Jezusie Chrystusie
7. Kościół pośrednikiem wiary
8. Kościół żyje wiarą
9. Wiara w Kościół
10. Obowiązek przyjęcia i głoszenia wiary
11. Obowiązek rozwijania wiary i wytrwania w wierze
12. Grzechy przeciw wierze
Nadzieja
13. Nadzieja w Piśmie św. ST
14. Nadzieja w Piśmie św. NT (szczególnie nauczanie św. Pawła)
15. Istota i przedmiot nadziei
16. Motyw nadziei i konieczność nadziei
17. Pewność nadziei i niepewność ostatecznego zbawienia
18. Związek nadziei z wiarą i miłością
19. Nadzieja w życiu moralnym chrześcijanina
20. Grzechy przeciwko nadziei
Miłość
21. Miłość Boga w ST i NT
22. Miłość człowieka w ST i NT
23. Bogactwo doświadczenia miłości w formułach językowych
24. Miłość duchowa i zmysłowa
25. Miłość bezinteresowna i ukierunkowana na siebie
26. Od akceptacji do miłości jako daru z siebie i przyjęcia daru do drugiej osoby
27. Miłość nieprzyjaciół
28. Owoce miłości w życiu chrześcijańskim
29. Porządek miłość (wyjaśnienie ordo caritatis, podstawowe elementy porządku miłości)
30. Normy wyznaczające porządek miłości
31. Grzechy przeciw miłości Boga
32. Grzechy przeciw miłości bliźniego
33. Cnoty kardynalne
Cnoty kardynalne
34. Roztropność
35. Sprawiedliwość
36. Męstwo
37. Umiarkowanie
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego na tematy cnót (TMaK_W11)
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym (TMaK_UO5)
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności (TMaK_K04)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Ocenianie ciągłe przygotowania do zajęć
Dwa kolokwia: ustne i pisemne – w połowie semestru i przed zakończeniem semestru.
W sesji egzaminacyjnej: egzamin ustny z przerobionego materiału.
Literatura
KKK na temat cnót, ss. 422-430 i 480-482; Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est, Watykan 2006; Benedykt XVI, Encyklika Caritas in veritate, Watykan 2009; Benedykt XVI, Encyklika Spe salvi, Watykan 2007; Franciszek, Encyklika Lumen fidei, Watykan 2013; A. Drożdż, Wiara, nadzieja, miłość. Teologia moralna szczegółowa, Tarnów 1993; W. Polak, Życie w Chrystusie. Teologalny wymiar życia moralnego, Gniezno 1997; James F. Keenan, Cnoty na co dzień, tłum. B. Żak, Kraków 2003; J. Piegsa, Człowiek – istota moralna. Religijne podstawy moralności. Wiara – nadzieja – miłość, Opole 2002; M. Kluz, Wiara a życie moralne, w: „Przebóstwiać to co ludzkie”. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Biskupa Władysława Bobowskiego, red. S. Sojka, J. Stala, Tarnów 2007, s. 367-375; M. Kluz, Katolickie podstawy formacji moralnej człowieka w świetle polskich posoborowych publikacji teologicznych, Kraków 2012; M. Kluz, Potrzeba wychowania religijno-moralnego w dobie współczesnego kryzysu nadziei, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 26(2007), nr 2, s. 75-82; M. Kluz, Św. Paweł - Apostoł nadziei, w: Orędzie Pawłowe – aktualne jeszcze dzisiaj?, red. M. Bednarz, P. Łabuda, Tarnów 2009, s. 115-120; M. Kluz, Rola cnót kardynalnych w wychowaniu moralnym człowieka, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 31(2011), s. 131-145; Życie w Chrystusie – życiem wiary nadziei i miłości, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 30(2011), nr 2, s. 39-53.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: